Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Essay and Fiction: Digitalization of Memory in Chris Marker’s Level Five

Abstract

Chris Marker’s cinema, recognized as one of the most representative examples of film essay, explored insistently the role of the image in the conflictive relationship between the human being and memory. From this standpoint, this paper tries to shed light on his last full-length film, Level Five (1996), where Marker updates early approaches and focuses on the consequences of the modern communication technologies and digital images on the conflict with the traumatic past.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aullón de Haro, P. (1992). Teoría del ensayo. Madrid: Verbum.

Blümlinger, C. (2009). Lo imaginario de la imagen documental, sobre Level Five de Chris Marker. En AA. VV., Chris Marker, retorno a la immemoria del cineasta (pp. 41-54). Valencia: Ediciones de la mi-rada.

Bazin, A. (1996). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Bazin, A. (2009). Chris Marker, Lettre de Sibérie. En AA. VV., Chris Marker, retorno a la immemoria del cineasta (pp. 35-40). Valencia: Ediciones de la mirada.

Català, J. M. (2000). El film ensayo, la didáctica como una actividad subversiva. Archivos de la Filmoteca, 34, pp. 79-97.

Dubois, P. (1996). El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.

Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós.

Lopate, P. (1998). In Search of the Centaur, the Essay-Film. En Ch. Warren (Ed.), Beyond Document. Essays on Nonfiction Film. Middleton: Wesleyan University Press.

Lupton, C. (2005). Chris Marker. Memories of the future. London: Reaktion Books.

Lupton, C. (2006). Recuerdos del futuro. En M.ª L. Ortega y A. Weinrichter (Eds.), Mystère Marker, pasajes en la obra de Chris Marker (pp. 185-220). Madrid: T&B Editores.

Luque, F. (2013). Tiempo, memoria e imagen: Sans soleil de Chris Marker. Fotocinema, 7, pp. 209-240.

Montero, D. (2016). Arqueologías de la imagen-red. La subjetividad dialógica en Level Five de Chris Marker. Alpha, 43, pp. 93-109.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.

Quintana, A. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.

Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real, el cine de no ficción. Madrid: T&B Editores.

Weinrichter, A (2006). Montage Marker. En M.ª L. Ortega y A. Weinrichter (Eds.), Mystère Marker, pa-sajes en la obra de Chris Marker (pp. 171-184). Madrid: T&B Editores.

Zunzunegui, S. (2006). El coleccionista y el explorador, a propósito de Immemory. En M.ª L. Ortega, y A. Weinrichter (Eds.), Mystère Marker, pasajes en la obra de Chris Marker (pp. 165-170). Madrid: T&B Editores.
Luque Gutiérrez, F. (2018). Essay and Fiction: Digitalization of Memory in Chris Marker’s Level Five. Fonseca, Journal of Communication, (17), 137–154. https://doi.org/10.14201/fjc201817137154

Downloads

Download data is not yet available.
+