Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The projection of images in the Spanish secondary school classrooms in the first third of the 20th century

Abstract

In the context of the research project ‘Dynamics of Educational and Scientific Renewal in Secondary School Classrooms (1900-1936): An Iberian perspective’. (HAR 2014-54073) it has been developed an empi-rical study using the methodology of Content Analysis. This methodology has been applied to the set of visual messages with divulgative character was projected all over the Historical High School in Spain. The results of the studies reveal relevant aspects of the role that mentioned elements of material culture had in the transformation of the science teaching in the Secondary School Classrooms in the First Third of the 20th
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bernal, J. M. y López, J. D. (2007). «La Junta para Ampliación de Estudios (JAE) y la enseñanza de la ciencia para todos en España», Revista de Educación, nº extra 1, pp. 215-239.

Crangle, R., Herbert, S. y Robinson, D. (2001). Encyclopaedia of the Magic Lantern. Londres: The Magic Lantern Society.

Daston, L. y Galison, P. (2007). Objectivity. Nueva York: Zone Books.

Eimler, Basanta y Haase. (1932). Cultura. Material pedagógico para institutos, escuelas normales, escuelas nacionales, y demás centros docentes. Madrid: Material Pedagógico Moderno Cultura Eimler. Basanta. Haase. Stuttgart: Theodor Benzinger.

Gómez Llueca, F. (1925). Un ensayo pedagógico. El Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid (organiza-ción, métodos, resultados). Madrid, Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (JAE), pp. 164-192.

Igartua, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

Lombard, M., Snyder-Duch, J. y Campanella, C. (2002). Content Analysis in Mass Communication. As-sessment and Reporting of Intercoder Reliability. Human Communication Research, 28 (4), 587-604. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00826.x

Marín Sáenz de Viguera, A. (1925). Un ensayo pedagógico. El Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid (organización, métodos, resultados). Madrid, Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (JAE), pp. 208-255.

Martínez, E. y Masip, C. (2012). La recuperación del patrimonio del Instituto-Escuela en el Instituto Isabel la Católica, en L. López-Ocón, S. Aragón y M. Pedrazuela (eds.), Aulas con memoria. Cien-cia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936). Madrid: Doce Calles, pp. 135-149.

Moreno González, A. (2007). Ensayos docentes de la Junta de Pensiones. En Puig-Samper, M.A., y Mu-lero, M.A. (Eds.), Tiempos de investigación. JAE-CSIC cien años de ciencia en España. Madrid: Conse-jo Superior de Investigaciones Científicas.

Parker, C. (1890). The Triunial optical lantern: How to make it. Work. An Illustrated Magazine of Practice and Theory, 2 (83), 18-30.

Piñuel, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de sociolingüís-tica: Linguas sociedades e culturas, 3 (1), 1-42.

Theobald, J. (1900). J. Theobald & Company’s Ilustrated Catalogue of Magic Lanterns, Slides and Apparatus. Lon-don: J. Theobald & Company.

Woodbury, W. B. (1874). Science At Home. A Series of Experiments in Chemistry, Optics, Electricity, Magnetism etc. Adapted for the Magic Lantern. Facsimile. London: Magic Lantern Society of Great Britain, 1988.
López San Segundo, C., González De Garay Domínguez, B., Frutos Esteban, F. J., & Carmona García, M. (2018). The projection of images in the Spanish secondary school classrooms in the first third of the 20th century. Fonseca, Journal of Communication, (16), 31–45. https://doi.org/10.14201/fjc2018163145

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+