Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Involvement and reconfiguration analysis on YouTube Mexico from case #lady100pesos

Abstract

In this article, I analyze and discuss the acceptance and involvement degree that professional and amateur videos bring forward on YouTube. I take as a starting point the concept of semantic weaveworks (Muñoz, 2014), as an ob-ject of study, to explain the ways in which hegemonic and alternative meanings located in these kinds of content in-tertwine at the act of watching and consuming videos on said platform. To nurture discussion, I present research re-sults of a case study on YouTube Mexico that retrieved YouTube’s interface statistical information to apply a con-tent analysis research tool. With the record of 364 main videos, 3644 suggested videos and the most 161 popular comments associated with the search term #lady100pesos, I observe that amateur video production in Mexico could raise meaning reconfiguration on themes like corruption and the female body sexualization. I conclude that YouTube could give its different types of users the possibility of integrating themselves into the discussion of media texts using the same audiovisual code that professional media producers. This might imply a change in the way ama-teur producers understand their place and participation in the public debate.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alexa Internet, Inc. (2017). Top sites in Mexico. Recuperado de Alexa. The web information company: http://www.alexa.com/topsites/countries/MX

Burgess, J. y Green, J. (2008). Agency and controversy in the YouTube community. En Proceedings IR 9.0: Rethinking Communities, Rethinking Place- Association of Internet Researchers (AoIR) Conference, IT Universidad de Copenhague, Dinamarca. Recuperado de QUT Digital Repository: http://eprints.qut.edu.au/15383

Burgess, J. y Green, J. (2009). The entrepreneurial vlogger: participatory culture beyond the professional-amateur divide. En P. Snickars y P. Vonderau (Eds.). The YouTube reader (pp. 89-107). Estocolmo: National Library of Sweden.

Burgess, J. y Green, J. (2011). YouTube: online video and participatory culture. Cambridge: Polity Press. https://doi.org/10.1093/obo/9780199791286-0066

Fiske, J. (1991). Moments of television: neither the text nor the audience. En E. Seiter, H. Borchers, G. Kreutzner y E.M. Warth (eds.). Remote control. Televison, audiences and cultural power (pp. 56-78). Londres: Routledge.

Fiske, J. (1992). Audiencing: a cultural studies approach to watching television. Poetics, (21), pp. 345-359. https://doi.org/10.1016/0304-422X(92)90013-S

Fiske, J. (1999). Television culture. Londres: Routledge García Canclini, N. (1997). Culturas híbridad y estrategias comunicacionales. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 3(5), pp. 109-128.

Google Developers. (2016). YouTube Data API Overview. Recuperado de Google Developers:https://developers.google.com/youtube/v3/getting-started

Jenkins, H., Purushotma, R., Clinton, K., Weigel, M. y A. Robinson. (2006). Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st. century. Iniciativa del programa Building the new field of digital media and learning de la MacArthur Foundation.

Informador. (22 de enero de 2016). Surge 'Lady 100 pesos' en Guanajuato. Recuperado de Informador: http://www.informador.com.mx/mexico/2016/657317/6/surge-lady-100-pesos-enguanajuato.htm

Lang, P. (2007). Commenting on comments: investigating responses to antagonism on YouTube. Ponencia presentada en la Society for Applied Anthropology Conference. Tampa, Florida.

Lozano, J.C. (2006). Diversidad cultural y televisión en México. Comunicación y Sociedad, (5), pp. 137-156.

Morris, N. (2002). The myth of unadultered culture meets the threat of imported media. Media, culture and society, 24(2), pp. 278-289. https://doi.org/10.1177/016344370202400208

Mu-oz, B. (2012). Negociación de la participación en YouTube. Ponencia presentada en el XXIV Encuentro Nacional de la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación. Saltillo, México.

Mu-oz, B. (2014). Entamados semánticos: una propuesta para el análisis de la reconfiguración del significado en YouTube. Signo y Pensamiento, 33(64), pp. 16 – 29.

Mu-oz, B. (2016). Narrativa transmedia y paratextualidad en videos amateur en YouTube. Ponencia presentada en el XIII Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (ALAIC). Cd. de México, México.

Mu-oz, B. y Corona, A. (2014). Interacción de videos profesionales y amateur en YouTube. Ponencia presentada en el IV Congreso Internacional de la Asociación Espa-ola de Investigación de la Comunicación AE-IC. Bilbao, Espa-a.

Mu-oz, B. y Vélez, C. (2016). Distribución de videos profesionales y no profesionales en el entramado semántico de YouTube México. Ponencia presentada en el 7º. Congreso Internacional de Sociología (UABC). Ensenada, México.

Mu-oz, B., Maldonado, L.F. y Vélez, C. (2016). Análisis de la agenda cultural pública en YouTube México. Ponencia presentada en el I Encuentro Regional de la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación. Saltillo, México.

Reina, E. (29 de abril de 2016). Bienvenidos al universo 'ladies' mexicano. Recuperado de El País: http://elpais.com/elpais/2016/04/28/estilo/1461854120_786112.html

Wees, W. (1993). Recycled images: the art and politics of found footage films. Nueva York: Anthology Film Archives.

YouTube. (15 de mayo de 2006). What is YouTube? Recuperado de Internet Archive Way Back Machine: http://web.archive.org/web/20060515175027/http://youtube.com/t/about

YouTube. (2016). Statistics. Recuperado de YouTube: https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html
Muñoz Yáñez, B. A. (2018). Involvement and reconfiguration analysis on YouTube Mexico from case #lady100pesos. Fonseca, Journal of Communication, (16), 155–170. https://doi.org/10.14201/fjc201816155170

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda Azucena Muñoz Yáñez

,
Universidad Autónoma de Coahuila
Profesor Investigador
+