Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Discourses and Practices around the Competencies in Education

Abstract

In this paper, based on the knowledge elaborated through different research projects carried out in recent years, I first argue the difficulty of creating discourses and proposals from the field of education due, among other factors, to the scarcity of means and resources for educational research. Second, I refer to the social, political, economic, cultural and technological changes that have led to the emergence and expansion, especially from the business field, of the discourses on the importance and convenience of implementing competency-based teaching and learning processes. I also discuss the strengths, difficulties and dangers that this entails. Thirdly, I consider the proposals made by different international organizations and their application in the Spanish education system. Next, I explore the difficulty of generating substantive changes in teaching and learning, from the enactment of the real decrees that stipulate the obligation to introduce the considered basic competences in the school curricula. The article ends with some conclusions and proposals for thinking.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez, P. (2016, junio 22). El gasto educativo cae 8.920 millones y baja a niveles de hace 25 años. El País. Recuperado de https://politica.elpais.com/politica/2016/06/22/actualidad/1466585749_283595.html

Ananiadou, K. y Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41. Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/218525261154

Banks, J. A., Au, K. H., Ball, A. F., Bell, P., Gordon, E. W., Gutiérrez, K.,… Zhou, M. (2007). Learning in and out of school in diverse environments. Life-long, life-wide, life-deep. The LIFE Center for Multicultural Education. Recuperado de https://goo.gl/Cu2R6J

Bautier, E. y Rayou, R. (2007). What PISA really evaluates: literacy or students’ universes of reference? Journal of Educational Change, 8(4), 359-364. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10833-007- 9043-9.

Beck, U. (1992). Risk Society. Towards a New Modernity. London; Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.

Bell, D. (1976). El advenimiento de la sociedad post-industrial: Un intento de prognosis social. Madrid: Alianza Editorial.

Berleur, J. (Ed.) (1990). The Information society: evolving landscapes. New York: Springer-Verlag.

Berstein, B. (1973). Education cannot compensate for society. En J. Raynor y J. Harden (Eds.), Equality and City Schools. Readings in Urban Education Vol. 2. London: Routledge and Kegan Paul.

Biesta, G. J. (2016). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. New York: Routledge.

BOE (1990). Ley orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, 238, 28927-28942.

BOE (1991b). Real Decreto 1006/1991, de 14 de junio, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Primaria. BOE, 152. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/1991/06/26/

BOE (1991b). Real Decreto 1007/1991, de 14 de junio, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 152. Recuperado de

https://www.boe.es/boe/dias/1991/06/26/

BOE (2007a). REAL DECRETO 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 5, 677 – 773. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2007/01/05/pdfs/A00677-00773.pdf

BOE (2007b). ORDEN ECI/3857/2007, de 27 de diciembre.” BOE 312: 5374753750. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53747-53750.pdf

Böhme, G. y Stehr, N. (1986). The Knowledge society: the growing impact of scientific knowledge on social relations.

Dordrecht; Boston: D. Reidel Pub. Co.

Boltanski, L. y Chiapello, È. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.

Cannella, G. y Viruru, R. (2004). Childhood and Postcolonization. New York & London: Routledge. Carabaña, J. (2015). La inutilidad de PISA para las escuelas. Madrid: Los Libros de la Catarata. Castells, M. (2000). The rise of the network society. Oxford & Malden, MA.: Blackwell Publishers.

Cuban, L. (1993). How teachers taught: constancy and change in American classrooms, 1890-1990. New York: Teachers College Press.

Darling-Hammond, L. (1997). The right to learn. San Francisco: Jossey-Bass Pu. Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Barcelona: Paidós.

Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Departament d’Educació (2010). Currículum d’Educació Secundària Obligatòria. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Recuperado de: http://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0023/fe124c3b-2632- 44ff-ac26-dfe3f8c14b45/curriculum_eso.pdf

Departamento de Educación, Universidades e Investigación (s/f). Las competencias básicas en el Sistema Educativo de la C.A.P.V. Gobierno Vasco. Recuperado de http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacio n/es_curricul/adjuntos/14_curriculum_competencias_300/300002c_Pub_BN_Competencias_ Basicas_c.pdf

Departament d’Ensenyament (2017). Programar per competències a l’educació primària. Una eina per a la reflexió pedagògica i la presa de decisions dels equips docents Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccion s/competencies-basiques/primaria/programar-educacio-primaria.pdf

DIYLab (2016). Final Report. Public Part. Recuperado de http://diylab.eu/docs/DIYLab_public_Final_report_llp_en2016_FF.pdf

Domingo-Coscollola, M., Arrazola-Carballo, J., and Sancho-Gil, J.M. (2016). Do It Yourself in education: Leadership for learning across physical and virtual borders. International Journal of Educational Leadership and Management, 4(1), 5-29. doi:10.17583/ijelm.2016.02

Drucker, Peter (1993). Post-capitalist society. New York, NY.: Harper Business.

Earl, L., Fink, D. y Stoll, L. (2007). Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Barcelona: Octaedro. European Communities (EC) (2007). RECOMENDACIÓN DEL PARLAMENTO EUROPEO Y DEL CONSEJO de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal- content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN

Feenberg, A. (1991). The Critical Theory of Technology. New York: Oxford University Press.

Ferraris, M. (1992). Information Technology in Italian School System: some problems and perspectives. En J. M. Sancho (coord.), European Conference about Information Technology in Education: a critical insight. Lectures (pp. 31-51). Barcelona: Universidad de Barcelona.

Finn-Stevenson, M., Linkins, K. y Beacom, E. (1992). The school of the 21st century: Creating opportunities for school-based child care. Child Youth Care Forum, 21(5), 335–345. https://doi.org/10.1007/BF00757383

Fischer, K.W., Bullock, D.H., Rotenberg, E.J. y Raya, P. (1993). The dynamics of competence: how context contributes directly to skill. En R.H. Wozniak y K. W. Fischer (eds.), The Jean Piaget symposium series. Development in context: Acting and thinking in specific environments (pp. 93-117). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Foucault, M. (1978). Microfísica del poder. Madrid. La Piqueta.

Foucault, M. (1999). Vigilar y castigar. Barcelona: Círculo de Lectores. Foucault (1994). Dits et ecrits. París: Gallimard.

Fullan, M. (2007a). Liderar en una cultura de cambio. Barcelona: Octaedro.

Fullan, M. (2007b). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.

Grugulis, I, Warhurst, C y Keep, E. (2004). 'What's happening to skill?'. En C. Warhurst, I. Grugulis y E. Keep (eds.), The Skills that matter. (pp. 1-18). New York: Palgrave Macmillan.

Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. & Trow, M. (1994). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. London: Sage Publications.

Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). La cuarta vía. El prometedor futuro del cambio educativo. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F. (coord.) (2011). Investigar con los jóvenes: cuestiones temáticas, metodológicas, éticas y educativas. Barcelona: Depósito digital de la UB. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/17362

Hernández-Hernández (Coord.) (2017). ¡Y luego dicen que la escuela pública no funciona! Investigar con los jóvenes sobre cómo transitan y aprenden dentro y fuera de los centros de Secundaria. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F. y Ventura, M. (2008). La organización del currículum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro. (Primera edición 1992).

Husén, T. (1988). Nuevo análisis de la sociedad del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Lyotard, J. F. (1984). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.

Mansfield, B. (2004). Competence in transition. Journal of European Industrial Training, 28, (2/3/4), 296309.

Maturana, H. (1990). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago: Ediciones Dolmen.

Morin, E. (2000). La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral.

Nichols, S. L & Berliner, D. (2007). Collateral damage: how high-stakes testing corrupts America’s schools. Cambridge, MA: Harvard Education Press.

Nind, Melanie (2014). What is inclusive research? London: Bloomsbury.

Norris, N. (1991) The trouble with competence, Cambridge Journal of Education, 21(3), 331-341.

OECD. 2002. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. Paris: OECD. Recuperado de http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf

Ornellas, A., Moltó, O., Guitert, M. y Romeu, T. (2012). El Instituto Salvador Espriu. Acercar la enseñanza al mundo actual. En J. M. Sancho y C. Alonso (Coord.), Op. cit. (pp. 35-60).

Pardos, P. (2017, marzo 23). España doblará su gasto en Defensa en siete años. El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/espana/2017/03/23/58d442c5268e3e0c108b464e.html

Payne, J. (2000). The unbearable lightness of skill: the changing meaning of skill in UK policy discourses and some implications for education and training. Journal of Education Policy, 15(3), 353369.

Reason, P. y Bradbury, H. (2001). Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: Sage.

Rodrigues Ramalho, R. (2011). Gestión toyotista: sindicalización como factor de producción y la cooptación intelectual del trabajador. IX Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000- 034/424.pdf

Rowan, B. (2002). The Ecology of School Improvement: Notes on the School Improvement Industry in the United States. Journal of Educational Change, 3(3-4), 283-314.

Sanders, J. R. (Chair) (1994). The program evaluation standards: how to assess evaluations of educational programs. Thousand Oaks [Calif.]: Sage Publications.

Sancho, J. M. (2001). Repensando el significado y metas de la educación en la sociedad de la información. El efecto fractal. En M. Area (Coord.), Educar en la Sociedad de la Información (pp. 37-80). Bilbao: Desclée de Brouwer.

Sancho, J. M. (2006). De tecnologías de la información y la comunicación a recursos educativos. En J. M. Sancho (coord.), Tecnologías para transformar la educación (pp. 15-36). Madrid: Akal/Unia.

Sancho, J. M. y Alonso, C. (Coord.), La fugacidad de las políticas, la inercia de las prácticas. La educación y las tecnologías de la información y la comunicación. Barcelona: Octaedro.

Sancho, J. M. y Brain, B. (2013). Cuando la sociedad digital solo es un eco: el caso de la formación inicial de los maestros de primaria. Digital Education Review, 24, 69-82. http://greav.ub.edu/der

Sancho-Gil, J. M. y Rivera-Vargas, P. (2016). The Socio-Economic Evaluation of a European Project: The Diylab Case. Informatics, 3(13), 1 -17. doi: https://doi.org/10.3390/informatics3030013

Sancho, J, M., Giro, X.; Ornellas, A., Sánchez, J. A., Fraga, L., Guitert, M.; Alonso, K. (2012). Cuatro puntales para la mejora de la educación mediada por las TIC. En J. M. Sancho y C. Alonso (Coord.), Op. cit. (pp. 139-152).

Sancho, J. M. y Hernández, F. (1997). La investigación educativa como espacio de dilemas y contradicciones. Revista de Educación, 312, 81-110.

Sancho, J. M. y Hernández-Hernández, F. (2014). De los por qués y los cómos de una investigación sobre el aprender a ser docente de Primaria. En J. M. Sancho y F. Hernández-Hernández (coords.), Maestros al vaivén Aprender la profesión de docente en el mundo actual (pp. 17-42). Barcelona: Octaedro.

Sancho Gil, J. M. y Padilla Petry, P. (2016). Promoting digital competence in secondary education: are schools there? Insights from a case study. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 57-63. doi: https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.157

Sancho, J, M., Padilla Petry, P.; Domingo, L., Müller, J.; Giro, X. (2012). El Instituto La Mallola. Una apuesta por la integración de las TIC. En J. M. Sancho y C. Alonso (Coord.), Op. cit. (pp. 61-86).

Sancho-Gil, J. M., Sánchez-Valero, J. A. y Domingo-Coscollola, M. (2017). Research-based insights on initial teacher education in Spain. European Journal of Teacher Education, 40(3), 310-325 doi: https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388

Sarason, S. B. (2003). El predecible fracaso de la reforma educativa. Barcelona: Octaedro.

Sawyer, K. R. (2008). Optimising Learning Implications of Learning Sciences Research. Paris: OECD.

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama

Sennett, R. (2003). Respect in a world of inequality. New York: W.W. Norton.

Sennett, R. (2006). The culture of the new capitalism. New Haven: Yale University Press.

Taylor, F. W. (1961). Principios de la administración científica. México: Herrero Hermanos.

Van der Klink, M. y Boon, J. (2003). Competencies: the triumph of a fuzzy concept', International. Journal of Human Resources Development and Management, 3(2), 125-137.

Westera, W. (2001). Competences in education: A confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75-88.

Winterton, J. (2009). Competence across Europe: highest common factor or lowest common denominator? Journal of European Industrial Training, 33(8/9), 681-700.
M. Sancho, J. (2017). Discourses and Practices around the Competencies in Education. Fonseca, Journal of Communication, 15(15), 127–144. https://doi.org/10.14201/fjc201715127144

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juana M. Sancho

,
Universidad de Barcelona
Catedrática de Universidad de la Universidad de Barcelona, España.
+