Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Relevance of Working Critical and Safe Internet Use in the School as a Key to Strengthen Digital Competence

  • Rakel Gamito Gomez
    Universidad del País Vasco rakel.gamito[at]ehu.eus
  • María Pilar Aristizabal Llorente
    Universidad del País Vasco
  • María Teresa Vizcarra Morales
    Universidad del País Vasco
  • Alaitz Tresserras Angulo
    Universidad del País Vasco

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) and the Internet have become indispensable means for the daily life of almost sectors of the population. Likewise, digital development has had a great impact on the younger population and, due to the frequent and continuous use of ICT, children are exposed daily to the multiple risks that exist in the network. This work has collected data, answers, attitudes and perceptions about the habits of use of ICT, the risks of the internet and the relevance of working this topic in the school. For this purpose, a training action has been designed and implemented with fifth year grade Primary Education students. The results have corroborated that the use of ICT and Internet connectivity are part of the day-to-day life of the adolescent population but they lack the necessary maturity to deal with the conflicting situations that they will have to face in the network. At the same time, the students have valued positively the formative action and that confirm the relevance of working on security aspects related to digital competence in the school.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. M., y Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de psicología 3(32), 761-769. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461

Ballesta, J., Lozano, J., Cerezo, M., y Soriano, E. (2015). Internet, redes sociales y adolescencia: un estudio en centros de educación secundaria de la región de Murcia. Revista Fuentes, 16, 109-130. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.05

Bayraktar, F., Barbovschi, M., y Kontrikova, V. (2016). Risky sociability and personal agency-of?ine meetings with online contacts among European children and adolescents. Children and Youth Services Review, 70, 78-83. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.09.007

Calvo, D. C., y Ospina, D. H. (2014). Jóvenes y TIC: una mirada desde la vida cotidiana. Textos y sentidos, 9, 87-105.

Caro, C., y Plaza, J. (2016). Intervención educativa familiar y terapia sistémica en la adicción adolescente a internet: fundamentación teórica. Revista Española de Orientacion y Psicopedagogía, 1(24), 99113. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.1.2016.17031

Comisión Europea (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Recuperado de: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=6359

Comisión Europea (2017). The Digital Economy and Society Index (DESI). Recuperado de: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi

Devine, P. y Lloyd, K. (2012). Internet use and psychological wellbeing among 10 year-old and 11year-old children. Child Care in Practice, 18(1), 5-22. doiI: 10.1080/13575279.2011.621888

Echeburúa, E., y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22, 91-96. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.196

EU Kids Online. (2014). Eu Kids Online: findings, methods, recommendations. Recuperado de http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx

Fernández-Montalvo, J., Penálva A., e Idiazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 44, 113-120. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111

Gabarda, S., Orellana, N., y Pérez, A. (2017). La comunicación adolescente en el mundo virtual: una experiencia de investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 251-267. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.251171

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.

Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de psicología, 21(3), 1069-1076. doi: http://dx.doi.org/10.6018/ analesps.31.3.179151

García, N. (2016). Actividades cotidianas de los jóvenes en Internet y victimización por malware. Revista de Internet, derecho y política, 22, 59-72. doi: http://dx.doi.org/10.7238/idp.v0i22.2969

Garmendia, M., Casado, M., Martínez, G., y Garitaonandia, C. (2013). Las madres y padres, los menores e internet. Estrategias de mediación parental en España. Doxa.comunicación, 17, 99-117.

Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2014). Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 26(1), 145-158. doi: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2014.908665

Holloway, D., Green, L., y Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. London: EU Kids Online.

INE, Instituto Nacional de Estadística (2016). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Resultados año 2016. Recuperado de http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741& menu=resultados&idp=1254735576692

INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación de Profesorado (2016). Uso de las tecnologías por niños de hasta 8 años. Un estudio cualitativo en siete países. Recuperado de: http://blog.educalab.es/intef/wp-content/uploads/sites/4/2016/03/2016_0220- Informe_TIC_ninos_8years-INTEF.pdf

INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación de Profesorado (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de: http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf

McCarty, C., Prawitz, A.D., Derscheid, L.E., y Montgomery, B. (2011). Perceived safety and teen risk taking in online chat sites. Cyberspsychology, Behaviour, and Social Networking, 14, 174-184. doi: 10.1089/cyber.2010.0050

Mascheroni, G., y Cuman, A. (2014). Net Children Go Mobile: Final report. Deliveriables D6.4 & D5.2. Milan: Educatt.

Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Morón, M., Manresa, J. M., y Torán-Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud. Estudio JOITIC. Atención Primaria, 46, 77-88. doi: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2013.06.001

Ólafsson, K., Livingstone, S., y Haddon, L. (2013). Children’s Use of Online Technologies in Europe. A review of the European evidence base. LSE, London: EU Kids Online.

Pérez, G. (2014). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: editorial La Muralla.

Protégeles. (2014). Menores de Edad y Conectividad Móvil en España: Tablets y Smartphones. España: Protégeles.

Rial, A., Gómez, P., Braña, T., y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de psicologia, 30, 642-655. doi: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111

Ringrose, J., Harvey, L., Gill, R., y Livingstone, S. (2013). Teen girls, sexual double standards and ‘sexting’: Gendered value in digital image exchange. Feminist Theory, 14(3), 305-323. doi: https://doi.org/10.1177/1464700113499853

Sevcíkova, A. (2016). Girls’ and boys’ experience with teen sexting in early and late adolescence. Journal of Adolescence, 51, 156-162. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.06.007

Škar?upová, K., Ólafsson, K., y Blinka, L. (2015). Excessive Internet Use and its association with negative experiences: Quasi-validation of a short scale in 25 European countries. Computers in Human Behavior, 53, 118-123. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.047
Gamito Gomez, R., Aristizabal Llorente, M. P., Vizcarra Morales, M. T., & Tresserras Angulo, A. (2017). The Relevance of Working Critical and Safe Internet Use in the School as a Key to Strengthen Digital Competence. Fonseca, Journal of Communication, 15(15), 11–25. https://doi.org/10.14201/fjc2017151125

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rakel Gamito Gomez

,
Universidad del País Vasco
Personal Investigador en Formación. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), España.

María Pilar Aristizabal Llorente

,
Universidad del País Vasco
Profesora Contratada Doctora. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), España

María Teresa Vizcarra Morales

,
Universidad del País Vasco
Profesora Titular. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), España.

Alaitz Tresserras Angulo

,
Universidad del País Vasco
Laboral Interina de Universidad con compromiso de estabilidad.Universidad del País Vasco / EuskalHerriko Unibertsitatea (UPV/EHU), España.
+