The Requel: Between the Remake and the Sequel. Jurassic World as a Case Study Analysis
Abstract In the audiovisual field, the expansion of the stories is, specifically, materialized through remakes, adaptations and franchises. In this context, the remakes or new versions are recurrent formulas because they recover familiar contents for audiences and, at the same time, they reinvent it in order to capture new generations’ attention. Nevertheless, the remake formula has been changing in the new millennium, adapting to new narrative trends. In recent years, because of the rise of intertextuality and the increasing value of nostalgia, many films have been produced halfway between the remake and the sequel, such as Star Wars. Episode VII: The Force Awakens or Terminator Genisys. In particular, the aim of this paper is to make a comparative analysis between Jurassic Park and Jurassic World because, although this last film extends the original discourse as a sequel, it also offers a reinterpretation of the first film.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Balló, J. y Pérez, X. (2005). Yo ya he estado aquí: ficciones de la repetición. Barcelona, España: Anagrama.
Bremond, C. (1970). La lógica de los posibles narrativos. En Barthes et al., Análisis estructural del relato (pp. 87-110). París, Francia: Editorial Tiempo Contemporáneo.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona, España: Paidós.
Collins, J. (1992). Postmodernism and Television. En Allen, R. C. (ed.), Channels of Discourse, Reassembled (pp. 327-353). London, England: Routledge.
Darley, A. (2000). Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. London, Eng-land: Routledge.
Eco, U. (2012). De los espejos y otros ensayos. DeBolsillo [Edición electrónica para Kindle].
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, España: Taurus.
Gwenllian-Jones, S. & Pearson, R. E. (eds.). (2004). Cult Television. Minneapolis, USA: University of Minnesota Press.
Isaacs, B. (2008). Toward a New Film Aesthetic. London, England: Continuum.
Jenkins, H. (2007). The WOW Climax. Tracing the Emotional Impact of Popular Culture. New York, USA: New York University Press.
Lipovetsky, G., y Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona, España: Anagrama.
Mittell, J. (2004). Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture. New York, USA: Routledge.
Pujadas, E. (2011). La televisión de calidad. Contenidos y debates. Bellatera, Barcelona, Castellón de la Plana y Valencia, España: Aldea Global.
Riambau, E. (2011). Hollywood en la era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, España: Cátedra.
Sánchez-Escalonilla, A. (2004). Steven Spielberg. Entre Ulises y Peter Pan. Madrid, España: Dossat.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona, España: Paidós.
Tryon, C. (2013). Reboot cinema. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. doi: 10.1177/1354856513494179
Verevis, C. (2006). Film remakes. Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
Visa Barbosa, M. (2008). El placer «trágico» de volver a ver un film: el saber superior del espectador en segundos visionados, remakes, flah-backs y adaptaciones de hechos reales. Revista de Comunicación Vivat Academia, n.º 96, Año XI, 1-15. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2008.96.1-15.
Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Barcelona, España: Paidós.
Bremond, C. (1970). La lógica de los posibles narrativos. En Barthes et al., Análisis estructural del relato (pp. 87-110). París, Francia: Editorial Tiempo Contemporáneo.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona, España: Paidós.
Collins, J. (1992). Postmodernism and Television. En Allen, R. C. (ed.), Channels of Discourse, Reassembled (pp. 327-353). London, England: Routledge.
Darley, A. (2000). Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. London, Eng-land: Routledge.
Eco, U. (2012). De los espejos y otros ensayos. DeBolsillo [Edición electrónica para Kindle].
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, España: Taurus.
Gwenllian-Jones, S. & Pearson, R. E. (eds.). (2004). Cult Television. Minneapolis, USA: University of Minnesota Press.
Isaacs, B. (2008). Toward a New Film Aesthetic. London, England: Continuum.
Jenkins, H. (2007). The WOW Climax. Tracing the Emotional Impact of Popular Culture. New York, USA: New York University Press.
Lipovetsky, G., y Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona, España: Anagrama.
Mittell, J. (2004). Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture. New York, USA: Routledge.
Pujadas, E. (2011). La televisión de calidad. Contenidos y debates. Bellatera, Barcelona, Castellón de la Plana y Valencia, España: Aldea Global.
Riambau, E. (2011). Hollywood en la era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, España: Cátedra.
Sánchez-Escalonilla, A. (2004). Steven Spielberg. Entre Ulises y Peter Pan. Madrid, España: Dossat.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona, España: Paidós.
Tryon, C. (2013). Reboot cinema. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. doi: 10.1177/1354856513494179
Verevis, C. (2006). Film remakes. Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
Visa Barbosa, M. (2008). El placer «trágico» de volver a ver un film: el saber superior del espectador en segundos visionados, remakes, flah-backs y adaptaciones de hechos reales. Revista de Comunicación Vivat Academia, n.º 96, Año XI, 1-15. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2008.96.1-15.
Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Barcelona, España: Paidós.
Raya Bravo, I. (2017). The Requel: Between the Remake and the Sequel. Jurassic World as a Case Study Analysis. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 45–57. https://doi.org/10.14201/fjc2017144557
Downloads
Download data is not yet available.
+
−