Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Bricolage and Parody in Convergence culture

Abstract

In Convergence culture, collaborative practices have been commonly understood as exercises located between the amateur and the professional. This characterization involves an implicit underestimation of amateurism because, in a single organization hierarchy, is considered as a preliminary step to the professional world and, therefore, a more imperfect activity. However, if we draw on the categories of bricolage analyzed by Levi Strauss, amateurism and professionalism are constituted as elements of a semantic axis. This shift in the analysis perspective has important consequences: on the one hand, it makes it possible to assess how many of these practices can alter the productive and textual dynamics of professional audiovisual practices and, on the other hand, it helps to better understand the textual specificity of collaborative practices, especially the great dialogical category of parody, an essential genre in the bottom-up dynamics which exist in our audiovisual universe.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bajtin, M. (1987). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Buenos Aires: Alianza.

Bajtin, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Barthes, R. (1980). S/Z. Madrid: Siglo XXI.

Jenkins, H. (1992). Textual poachers. Television, fans and participatory culture. Londres: Routledge.

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

Hutcheon, L. (1993). La política de la parodia posmoderna. Criterios (edición especial de homenaje a Bajtín), 187-203.

Imbert, G. (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.

Jameson, Fredric (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.

Kavka, M. (2012). Reality TV. Edinburgh University Press.

Klinger, B. (2006). Beyond the multiplex; cinema, new technologies and the home. Berkeley: University of Cali-fornia Press.

Levi-Strauss, C. (1997). El pensamiento salvaje. Colombia: Fondo de Cultura Económica.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Barcelona: Anagrama.

Marcos Ramos, M. (2013). Esta película la hacemos entre todos. El cine colaborativo en España. Actas V Congreso Internacional Latina de Comunicación.

Martínez, P. (2008). La cinematografía anarquista en Barcelona durante la Guerra Civil (1936-1939). Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.

Martos Núñez, E. (2006). «Tunear» los libros: series, fanfiction, blogs y otras prácticas emergentes de lectura. Revista OCNOS, 2, 63-77.

Morán, C. (2007). Li(nk)teratura de Kiosko cibernético: fanfictions en la red. Cuadernos de Literatura, 12(23), 27-53.

Metz, C. (1973). Lenguaje y Cine. Barcelona: Planeta.

Roig, A. (2009). Cine en conexión. Producción industrial y social en la era ‘cross-media’. Barcelona: UOCpress.

Roig, A.; Sánchez-Navarro, J. y Leibovitz, T. (2012). ¡Esta película la hacemos entre todos! ICONO 14, Año 10, Vol. 1, 25-40.

Wollen, P. (1988). Las dos vanguardias. En J. Pérez Perucha (coord.), Los años que conmovieron al cinema –las rupturas del 68– (pp. 303-312). Valencia: Filmoteca Valenciana.

Zunzunegui, S. (2008). La mirada plural. Madrid: Cátedra.
Moral Martín, J. (2017). Bricolage and Parody in Convergence culture. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 215–227. https://doi.org/10.14201/fjc201714215227

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Moral Martín

,
Universidad Politécnica de Valencia
Profesor Asociado Universidad Politécnica de Valencia, España
+