The nothingness as an ontological category on the video game: Analyzing Sad Satan
Abstract This study tries to explore the idea of nothingness as an ontological category on the construction of virtual worlds. The research is framed in the metaphysical study of video games, trying to go over the narratological readings, and asking about the way in which the designing of virtual worlds is, at the same time, indebted to and divergent from our concrete experience of the real world. To achieve our goal, in the first place, we will try to make a brief comment about different applications of the Heideggerian ontology to the video game world, specifically using parameters such as time, space and interface. After that, we will explore the consequences of this context in the concrete analysis of Sad Satan, a video game that emerged from the Deep Web in an unknown date and was developed by an unknown company. This analysis will use the methodological tools in the building of virtual worlds –Character, Item and Object– developed by Siabra Fraile in his Wittgensteinian interpretation of the video game.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aristóteles. (2011). Física. Madrid: Gredos.
Aumont, J. (2016). Límites de la ficción. Consideraciones actuales sobre el estado del cine. Santander: Shangrila.
Barlett, C. P., Harris, R. J., & Baldassaro, R. (2007). Longer you play, the more hostile you feel: Examination of first person shooter video games and aggression during video game play. Aggressive Behavior, 33(6), 486-497. http://doi.org/10.1002/ab.20227
Bogost, I. (2008). The Phenomenology of Videogames. In S. Günzel, M. Liebe, & D. Mersch (Eds.), Conference Proceedings of the Philosophy of Computer Games 2008 (pp. 22-43). Postdam: Postdam University Press.
Carnagey, N. L., & Anderson, C. a. (2004). Violent video game exposure and aggression: A literature review. Minerva Psichiatrica, 45(1), 1-18.
Davies, O. (2007). The Haunted: A social story for ghosts. Hampshire: Palgrave Macmillian.
De Hipona, S. A. (2006). La ciudad de Dios. Madrid: Tecnos.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo : memoria visual del Holocausto. Barcelona [etc.]: Paidós.
Dill, K., & Dill, J. (1999). Video game violence: A review of the empirical literature. Aggression and Violent Behavior, 3, 407-428. http://doi.org/10.1016/s1359-1789(97)00001-3
Fernández Porta, E. (2008). Homo sampler: Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Anagrama.
Fernández Porta, E. (2010). €RO$. La superproducción de los afectos. Barcelona: Anagrama.
Fernández Porta, E. (2012). Emociónese así : anatomía de la alegría (con publicidad encubierta). Barcelona : Anagrama.
Frasca, G. (2003). Ludologists Love Stories, Too: Notes From a Debate That Never Took Place. Game Studies, 92-99. http://doi.org/10.1007/s10055-009-0124-3
Frasca, G. (2009). Juego, videojuego y creación de sentido. Una introducción. Comunicación, 1(7), 37-44.
González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.
Heidegger, M. (2001). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.
Heidegger, M. (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
Koster, R. (2005). Theory of Fun for Game Design. Phoenix: Paraglyph Press.
Lanzmann, C. (2011). La liebre de la Patagonia. Barcelona: Seix Barral.
Leibniz, G. W. (2011a). Discurso de metafísica. En Discurso de metafísica, Monadología, Escritos (pp. 79-126). Madrid: Gredos.
Leibniz, G. W. (2011b). Escritos filosóficos. Madrid: Gredos.
Loriguillo-López, A., & Sorolla-Romero, T. (2015). «Vive, muere, repite»: El blockbuster ante el desafío interactivo. Fonseca, Journal of Communication, 11, 118-132.
Navarro Remesal, V. (2016). Libertad dirigida: Una gramática del análisis y diseño de videojuegos. Santander: Shangrila.
Planells, A. J. (2015). Videojuegos y mundos de ficción. Madrid: Cátedra.
Rodríguez Serrano, A. (2006). Entre el videojuego y el cinematógrafo: Películas interactivas. Binaria, 5, 1-7.
Rodríguez Serrano, A. (2013). Apología de la pornografía en la sociedad del malestar. El Genio Maligno, 12, 37-54.
Rodríguez Serrano, A. (2014). Holocausto, nazismo y videojuegos: Análisis de Wolfenstein (Raven Software, 2009). Vivat Academia, 127, 83-102.
Rodríguez Serrano, A. (2015). Espejos en Auschwitz. Apuntes sobre cine y holocausto. Santander: Shangrila.
Ruiz Collantes, X. R. (2013). Juegos y videojuegos: Formas de vivencias narrativas. En C. A. Scolari (Ed.), Homo Videoludens 2.0: De Pacman a la gamificación (pp. 20-50). Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Universitat de Barcelona.
Siabra Fraile, J. A. (2012). Bosquejo de una metafísica del videojuego. El Ejido: Círculo Rojo.
Wood, R. (2003). Hollywood from Vietnam to Reagan-- and beyond. New York : Columbia University Press.
Zagal, J. P. (2009). Ethically Notable Videogames: Moral Dilemmas and Gameplay. Proceedings of DiGRA 2009, 9.
Aumont, J. (2016). Límites de la ficción. Consideraciones actuales sobre el estado del cine. Santander: Shangrila.
Barlett, C. P., Harris, R. J., & Baldassaro, R. (2007). Longer you play, the more hostile you feel: Examination of first person shooter video games and aggression during video game play. Aggressive Behavior, 33(6), 486-497. http://doi.org/10.1002/ab.20227
Bogost, I. (2008). The Phenomenology of Videogames. In S. Günzel, M. Liebe, & D. Mersch (Eds.), Conference Proceedings of the Philosophy of Computer Games 2008 (pp. 22-43). Postdam: Postdam University Press.
Carnagey, N. L., & Anderson, C. a. (2004). Violent video game exposure and aggression: A literature review. Minerva Psichiatrica, 45(1), 1-18.
Davies, O. (2007). The Haunted: A social story for ghosts. Hampshire: Palgrave Macmillian.
De Hipona, S. A. (2006). La ciudad de Dios. Madrid: Tecnos.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo : memoria visual del Holocausto. Barcelona [etc.]: Paidós.
Dill, K., & Dill, J. (1999). Video game violence: A review of the empirical literature. Aggression and Violent Behavior, 3, 407-428. http://doi.org/10.1016/s1359-1789(97)00001-3
Fernández Porta, E. (2008). Homo sampler: Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Anagrama.
Fernández Porta, E. (2010). €RO$. La superproducción de los afectos. Barcelona: Anagrama.
Fernández Porta, E. (2012). Emociónese así : anatomía de la alegría (con publicidad encubierta). Barcelona : Anagrama.
Frasca, G. (2003). Ludologists Love Stories, Too: Notes From a Debate That Never Took Place. Game Studies, 92-99. http://doi.org/10.1007/s10055-009-0124-3
Frasca, G. (2009). Juego, videojuego y creación de sentido. Una introducción. Comunicación, 1(7), 37-44.
González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.
Heidegger, M. (2001). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.
Heidegger, M. (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
Koster, R. (2005). Theory of Fun for Game Design. Phoenix: Paraglyph Press.
Lanzmann, C. (2011). La liebre de la Patagonia. Barcelona: Seix Barral.
Leibniz, G. W. (2011a). Discurso de metafísica. En Discurso de metafísica, Monadología, Escritos (pp. 79-126). Madrid: Gredos.
Leibniz, G. W. (2011b). Escritos filosóficos. Madrid: Gredos.
Loriguillo-López, A., & Sorolla-Romero, T. (2015). «Vive, muere, repite»: El blockbuster ante el desafío interactivo. Fonseca, Journal of Communication, 11, 118-132.
Navarro Remesal, V. (2016). Libertad dirigida: Una gramática del análisis y diseño de videojuegos. Santander: Shangrila.
Planells, A. J. (2015). Videojuegos y mundos de ficción. Madrid: Cátedra.
Rodríguez Serrano, A. (2006). Entre el videojuego y el cinematógrafo: Películas interactivas. Binaria, 5, 1-7.
Rodríguez Serrano, A. (2013). Apología de la pornografía en la sociedad del malestar. El Genio Maligno, 12, 37-54.
Rodríguez Serrano, A. (2014). Holocausto, nazismo y videojuegos: Análisis de Wolfenstein (Raven Software, 2009). Vivat Academia, 127, 83-102.
Rodríguez Serrano, A. (2015). Espejos en Auschwitz. Apuntes sobre cine y holocausto. Santander: Shangrila.
Ruiz Collantes, X. R. (2013). Juegos y videojuegos: Formas de vivencias narrativas. En C. A. Scolari (Ed.), Homo Videoludens 2.0: De Pacman a la gamificación (pp. 20-50). Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Universitat de Barcelona.
Siabra Fraile, J. A. (2012). Bosquejo de una metafísica del videojuego. El Ejido: Círculo Rojo.
Wood, R. (2003). Hollywood from Vietnam to Reagan-- and beyond. New York : Columbia University Press.
Zagal, J. P. (2009). Ethically Notable Videogames: Moral Dilemmas and Gameplay. Proceedings of DiGRA 2009, 9.
Rodríguez Serrano, A. (2017). The nothingness as an ontological category on the video game: Analyzing Sad Satan. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 203–2014. https://doi.org/10.14201/fjc201714203214
Downloads
Download data is not yet available.
+
−