Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Children new technologies and gender: towards the definition of a research agenda

  • Carolina Duek
    Universidad de Buenos Aires duekcarolina[at]gmail.com
  • Sebastián Benítez Larghi
    Universidad Nacional de La Plata
  • Marina Moguillansky
    Universidad Nacional de San Martín

Abstract

The relationship between information and communications technology (ICT) and a number of aspects of contem-porary everyday life constitutes a productive field inside cultural studies. The constant enquiries about uses, sociali-zation and representations place ICT in the midst of Social Sciences research in the 21st century. This article aims to compose a research agenda for future research on ICT related to gender, children and play. All those axes have been independently analyzed, but the intersections and articulations we found in our research open new perspectives to question. What do children do with the devices? In which ways, does gender constitute an intervening variable in the dynamics, characters, actions and roles that may (or may not) be assumed during games? This article presents a series of dimensions that constitute a possible research agenda organized by the main axes, problems, hypotheses and methodologies on which our actual and future research is projected as a way of contributing to the field in which they are framed.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Benítez Larghi, S. (2013). TIC, clase social y género. La constitución de desigualdades sociales y digita-les en las juventudes argentinas. En X Jornadas de Sociología de la UBA. Buenos Aires, Argentina.

Berteaux, D. (2005). Le récit de vie. París, Francia: Armand Colin.

Bourdieu, P. (1998). La dominación masculina. Barcelona, España: Anagrama

Cabrera Paz, J. (2009): Profesores Analógicos, Estudiantes Digitales: Una tensión cultural para la ges-tión pública de las TIC en Educación. En Proceedings of the 3rd ACORN-REDECOM Conference. Ciudad de México, México 22 y 23 de mayo, 2009.

Caillois, R. (1967). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. Ciudad de México, México: FCE.

Cassell, J. y Jenkins, H. (1998). From Barbie to mortal kombat. Gender and computer games. Boston, Estados Unidos: MIT Press.

Ching, C. y Vigdor, L. (2005): Technobiographies: Perspectives from Education and the Arts. En First International Congress of Qualitative Inquiry, mayo 2005.

Duek, C. (2013). Infancias entre pantallas. Las nuevas tecnologías y los chicos. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Duek., C. (2014). Juegos, juguetes y nuevas tecnologías. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Duek, C. y Enriz, N. (2016). Juegos tradicionales y nuevas tecnologías: Continuidades y apropiaciones. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, 16(108), 62-74.

Hafkin, N. y Taggart, N. (2001). Gender, information technology and developing countries. Washington, D.C, Estados Unidos: Academy for Educational Development.

Hanish, L. y Fabes, R. (2013). Socialización de género entre pares en niños y niñas de corta edad. En C. L. Martin (Ed.), Género: socialización temprana. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia. Recuperado de: http://www.enciclopedia-infantes.com/Pages/PDF/genero-socializacion-temprana.pdf

Howe, C. y Mercer, N. (2007). Children’s social development, peer interaction and classroom learning. Research Survey 2/1b. Cambridge, Inglaterra: University of Cambrigde.

Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Jenkins, H. (2005). Fans bloggers and gamers exploring participatory culture. Nueva York, Estados Unidos y Londres, Inglaterra: NYU Pres.

Jenson, J. y Castell, S. (2010). Gender, Simulation, and Gaming: Research Review and Redirections. Simulation and gaming, Londres, Inglaterra: Sage.

Kafai, Y.; Heeter, C.; Denner, J. y Sun, J. (2008). Beyond Barbie and Mortal Kombat. New perspectives on gender and gaming. Boston, Estados Unidos: MIT Press.

La Barbera, M. (2010). Género y diversidad entre mujeres. Cuadernos Kóre. Revista de historia y pensamiento de género, 1(2), 55-72. Recuperado de http://kusan.uc3m.es/CIAN/index.php/CK/article/viewFile/1039/480

Leona, P. (s. f.). Hipótesis sobre agenda-setting. Origen, exposición y crítica. En Teorías y prácticas de la comunicación I (Mangone), Facultad de Ciencias Sociales, UBA, Argentina (mimeo).

Livingstone, S. y Helsper, E. (2007). Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide. New Media and Society, 9(4), 671-696.

Livingstone, S. y Haddon, L. (2012). Theoretical framework for children’s internet use. En S. Living-stone, L. Haddon and A. Görzig (Eds.), Children, Risk and Safety on the Internet: Research and policy challenges in comparative perspective (pp. 1-14). Bristol, Inglaterra: The Policy Press.

Lorber, J. (1994). Paradoxes of gender. New Haven, Estados Unidos: Yale University Press.

Risman, B. J. y Davis, G. (2013). From Sex Roles to Gender Structure. Current Sociology, 61(5-6): 733-55.

Scribano, A. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significa-dos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Tomte, C. (2008). Return to gender: Gender, ICT and Education. En OECD Expert meeting, Oslo, Noruega 2-3 June 2008.

Turkle, S. (2011). Alone together. Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Boston, Estados Unidos: MIT Press.

Vasilachis De Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos. Buenos Aires: CEAL.

Volman, M. et al. (2005). New technologies, new differences. Gender and ethnic differences in pupils’ use of ICT in primary and secondary education. Computers and Education, 45(1), 35-55.

Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Wolton, D. (1995). Elogio del gran público. Una teoría crítica de la televisión. Barcelona, España: Gedisa.

Morley, D. (1997). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, NBC Univ. Press, 9(5).

Ridgeway, C.; Backor, K.; Li, E.; Tinkler, J. y Erickson, K. (2009). How Easily Does a Social Differ-ence Become a Status Distinction: Gender Matters. American Sociological Review, 2009, 74 (Feb), 44-62.
Duek, C., Benítez Larghi, S., & Moguillansky, M. (2017). Children new technologies and gender: towards the definition of a research agenda. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 167–179. https://doi.org/10.14201/fjc201714167179

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Duek

,
Universidad de Buenos Aires
Investigadora del CONICET, Profesora de la Universidad de Buenos Aires, Argentina

Sebastián Benítez Larghi

,
Universidad Nacional de La Plata
Investigador del CONICET, Profesor de la Universidad Nacional de La Plata, Centro Interdisciplinario de Metodología de las Ciencias Sociales (CIMeCS), Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, La Plata, Argentina.
+