Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Claustrophobic poetics of the Non-Homes in Repulsion (Roman Polanski, 1965)

Abstract

The link between closed and claustrophobic scenery and the twisted mind of the female main characters and their unbalanced psyches is a constant feature in psychological terror movies. Nevertheless, in Roman Polanski’s films, it becomes an obsession which is commonplace throughout his movies. A type of original style is created based on resettings, dark lightings and other architectural transformations of great interest and some semiology, which we might label claustrophobic poetics. The purpose of this paper is to investigate the significance of the scenographicpsychological device of the French director throughout his second film, Repulsion (1965).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Augé, M. (1992). Los no-lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Ed. Gedisa

Avron, D. (1990). Los colosos del cine: Roman Polanski. Barcelona: Cinema Club Collection.

Bordwell, D. & Thompson, K. (1979). El arte cinematográfico: Una introducción. Barcelona: Ed. Paidós Comunicación

Deleuze, G. (1984). La imagen movimiento. Barcelona: Ed. Paidós Comunicación.

Eisenstein, S. M Pudovkin, V. & Alexandrov, G. (1958). Manifiesto del sonido. En S. Eisenstein (Ed.), Teoría y técnicas cinematográficas (pp. 277-281). Madrid: Ediciones Rialp S.A

Eisenstein, S. M. (2001). Hacia una teoría del montaje, Vol. 2. Madrid: Paidós Comunicación.

Latorre, J. M. (1998). En la oscuridad: breve antología crítica. Cáceres: Asociación Cinéfila de Cáceres Re-Bross.

Moldes, D. (2004). Roman Polanski: La fantasía del atormentado. Madrid: Ediciones JC.

Polanski, R. (1985). Roman por Polanski. Barcelona: Grijalbo.

Poyato, P. (2006). Circuito enunciativo de agresión y mundo Originario en «Los olvidados» de Buñuel. Pandora: revue d’etudes hispaniques, 2, 171-185 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2567378

Reig, G. (1975). Estudio sobre Roman Polanski. Dirigido por, 19, 1-12.

Requena, J. G. (1997). Emergencia de lo siniestro. Trama y Fondo, 2, 51-75. Recuperado de https://dl.dropboxusercontent.com/u/60156832/numeros_revista/Trama_y_Fondo_2.pdf

Sargeant, A. (2006). KINO - the Russian Cinema: Vsevolod Pudovkin: Classic Films of the Soviet Avant-garde. London, US: I. B. Tauris, 2001: http://site.ebrary.com/lib/bibliocordoba/reader.action?ppg=181&docID=10133128&t
m=1480422801679

Vila, S. (1997). La escenografía: cine y arquitectura. Madrid: Catedra S.A

Villarquide, M. L. (2006). Roman Polanski: Visiones siniestras de lo cotidiano. Cuadernos de documenta-ción Multimedia Universidad Complutense de Madrid, 17, 26-52. Recuperado de http://multidoc.rediris.es/cdm/include/getdoc.php?id=233&article=44&mode=pdf&
OJSSESSSID=b35700bf06ed5ab38cd8eeeb645de400
Padilla Díaz, A. R. (2017). The Claustrophobic poetics of the Non-Homes in Repulsion (Roman Polanski, 1965). Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 147–166. https://doi.org/10.14201/fjc201714147166

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Román Padilla Díaz

,
Universidad de Córdoba
Personal Investigador en Formación – Universidad de Córdoba, España.
+