Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Reconciliation Modes. Two Remakes of 60s Films in Contemporary Argentine Cinema

Abstract

The article analyzes two contemporary movie remakes of the 60s cinemas in Argentina: Aniceto (Leonardo Favio, 2008) and La patota (Santiago Mitre, 2015). The objective is to explore the transformations and continuities between the source texts and the later subsidiary texts. It tries to recognize the immanent issues, the procedural and pragmatic aspects involved in these rewriting operations. The central hypothesis to be demonstrated proposes that both films generate, through different paths, a reconciliation with the past constructing a perspective through the present. In Aniceto, the conciliation gesture occurs in the form of a synthesis of the two tendencies that characterized Favio’s cinema: a first one associated with the aesthetics of modernity versus the second one, in which the approach to the popular universe and other practices belonging to the mass culture predominates. For its part, the work of Santiago Mitre assembles a film of an Argentinean classic movie maker (Daniel Tinayre) under the light of the current cinema. Besides, La patota ties the characteristics of a great commercial production with the structure and aesthetic of the «anomalous cinema».
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino (2da. Edición). Buenos Aires: Santiago Arcos.

Ajmat, S. (2015). La patota: similitudes y diferencias entre el original y el remake. La Nación, Suplemento de Espectáculos, 17/06/2015. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1801305-la-patota-similitudes-y-diferencias-entre-la-original-y-la-remake

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Anderson, P. (2016). Los orígenes de la posmodernidad. Madrid: Akal.

Aumont, J. (2013). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires: Colihue.

Bernini, E. (2003). Un proyecto inconcluso. Aspectos del cine contemporáneo argentino. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, 4, 87-106.

Borges, J. L. (1996). Ficciones. En sus Obras completas. Buenos Aires: Emecé.

Cascajosa Virino, C. (2006). El espejo deformado: Una propuesta de análisis del reciclaje en la ficción audiovisual norteamericana. Revista Latina de Comunicación Social, 61, enero-diciembre, 1-17.

Daney, S. (2000). Perseverancia. Buenos Aires: El Amante.

Didi-Huberman, G. (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Diz, J. y Domínguez J. M. (2015). Estrenos: Santiago Mitre habla de La patota, Los inrocks, 18/06/2015. En http://www.losinrocks.com/cine/estrenos-santiago-mitre-habla-de-la-patota#.WMBwedLhC1t [Fecha de consulta: 22 de enero de 2017]

Duarte, E. (2015). Notas dispersas: «Réimon» y «La patota»: La mirada de los otros. Blog El zapato de Herzog, 5/08/2015. En https://elzapatodeherzog.wordpress.com/2015/08/05/notas-dispersas-reimon-y-la-patota-la-mirada-de-los-otros/ [Fecha de consulta: 3 de marzo de 2017]

Farina, A. (2008). Reportaje a Leonardo Favio. Ñ. Revista de cultura, 07/06/2008. en http://edant.revistaenie.clarin.com/notas/2008/06/07/01688595.html [Fecha de consulta: 22 de enero de 2017]

Font, D. (2000). La última mirada. Testamentos fílmicos. Valencia: Ediciones de La Mirada.

Gester, J. (2015). «Paulina», Cry for me Argentina. Libération, 15/05/2015. Recuperado de http://next.liberation.fr/cinema/2015/05/15/paulina-cry-for-me-argentina_1310195 [Fecha de consulta: 25 de febrero de 2017]

Guarner, J. L. (2006) Roberto Rossellini. Madrid: Fundamentos.

Horton, A. y McDougal, S. (eds.) (1998). Play it again, Sam: Retakes on remakes, Berkeley, University of California Press.

Kairuz, M. (2015). En memoria de Paulina. Radar, Suplemento Cultural de Página 12, 07/06/2015. En https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-10659-2015-06-12.html [Fecha de consulta: 3 de marzo de 2017]

Klein, A. A. y Barton Palmer, R. (2016). Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots. Multiplicities in Film and Television. Texas: University of Texas Press.

Look, K. (2016). Retro-remaking: The 1980s-film cycle in contemporary Hollywood Cinema. En A. A. Klein y R. Barton Palmer (eds.), Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots. Multiplicities in Film and Television (pp. 277-298). Texas: University of Texas Press.

Losilla, C. (1993). Del barrio chino al cuento chino: Una teoría del remake en los años ochenta. Vertigo. Revista de cine, 7, 35-43.

Oubiña, D. y Aguilar, G. (1993). De como el cine de Leonardo Favio cantó el dolor y el amor de su gente, emocionó al cariñoso público, trazó nuevos rumbos para entender la imagen y otras reflexiones. Buenos Aires: Nuevo Extremo.

Peña, F. M. (2003). Generaciones 60/90. Cine argentino independiente. Buenos Aires: MALBA/Fundación Constantini.

Reynolds, S. (2012). Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja negra.

Schettini, A. (1995). Pasen y vean. La vida de Favio. Buenos Aires: Sudamericana.

Soler, I. (2015). La patota: Sincronía, ideología y fin de ciclo. La nota. Periodismo popular, 15/06/2015. Recuperado de https://notas.org.ar/2015/06/15/la-patota-santiago-mitre-sincronia-ideologia/ [Fecha de consulta: 31 de enero de 2017]

Verevis, C. (2006). Film remakes. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Vieytes, Ma. del C. (2000). Encuesta: Las cien mejores películas del cine argentino. La mirada cautiva, 4, 2-32.

Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona: Paidós.
Sala, J. (2017). Reconciliation Modes. Two Remakes of 60s Films in Contemporary Argentine Cinema. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 113–129. https://doi.org/10.14201/fjc201714113129

Downloads

Download data is not yet available.
+