Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Study of the Released Remakes in Spain on the XXI Century

Abstract

The main objective of this article is to know and characterize the remakes that have been screened in the Spanish cinemas since the beginning of the 21st century. Through the study of the 162 remakes exhibited between 2000 and 2016, it is possible to know different production and market characteristics of these films and even their relationship with the original films. This study, however, does not reveal anything new regarding the situation of the cinema industry in our country, since also in the field of the remake the dominance of Hollywood is unquestionable: it makes the most remakes, mainly based on its own previous filmography, and when versioning foreign films, it adapts them to their culture. This is a culture that it successfully exports, at least to Spain, as the American remakes are also the ones with the largest audience and the highest-grossing.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez Monzoncillo, J. M. y López Villanueva, J. (2016). La producción audiovisual: Promesas a través de la crisis. Madrid: Fundación Alternativas.

Arriaza, K. y Berumen, S. (2016). El impacto de la crisis en la industria cinematográfica en Europa. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22(1), 127-141.

Berthier, N. (2007). Cine y nacionalidad: el caso del remake. En P. Burkhard y J. Türschmann (co-ords.), Miradas glocales: cine español en el cambio de milenio (pp. 337-350). Iberoamericana Editorial.

Carmona, L. M. (2006). ¡Tócala otra vez! Guía definitiva de secuelas, sagas y remakes. Madrid: T&B Ed.

Cascajosa, C. (2005). El Remake Cinematográfico y la Comunicación Intercultural. Razón y palabra, 44.

Cascajosa, C. (2006). El espejo deformado: versiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood. Universidad de Sevilla.

Díez Puertas, E. (2003). Historia social del cine en España. Fundamentos.

Ginsburgh, V.; Pestieau, P. y Weyers, S. (2007). Are Remakes Doing as Well as Originals? A Note. En CREPP Working Paper y en http://www2.ulg.ac.be/crepp/papers/crepp-wp200705.pdf

?Horton, A. y McDougal?, S. Y. (1998). Play It Again, Sam?. University of California Press?.
Matamoros, D. (2009). Distribución y marketing cinematográfico. Manual de primeros auxilios. Universitat Barcelona.

Mattelart, M. (1997). Los medios en la «Cultura de masas» y en la «Cultura superior». UNAM.
Mayor del Hoyo, M. V. (2006). La obra cinematográfica derivada de otra obra cinematográfica: remakes, segundas o sucesivas partes y otros supuestos. Revista Aranzadi de derecho patrimonial, 16, 71-91

Pardo, A. y Sanchez Tabernero, A. (2012). Concentración de la distribución cinematográfica en España. Analisi, 47, 37-56

Pinel, V. (2009). Los géneros cinematográficos: géneros, escuelas, movimientos y corrientes en el cine. Ediciones Robinbook

Quaresima, L. (2002). Loving texts two at a time: the film remake. Cinémas, 12(3), Printemps, pp. 73–84.

Sánchez Lopera, S. (2016). Traduciendo la mirada. Sobre la práctica del montaje cinematográfico en los remakes norteamericanos de las películas de terror japonés contemporáneas. Tesis doctoral de la Universitat Ra-mon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.

Sánchez Santos, M. (Coord.) (2006). El sector de la distribución/exhibición cinematográfica en Galicia desde el punto de vista de la competencia. Universidad de la Coruña.

Varndell, D. (2010). Unmaking the remake: lacanian psychoanalysis, deleuxian logic, and the problem of repetition in hollywood cinema. University of Southampton, Faculty of Arts, School of Humanities, PhD Thesis, en https://eprints.soton.ac.uk/169793/1/UNMAKING_THE_REMAKE.pdf

Verevis, C. (2006). Film Remake. ?Edimburgo University Press.?

Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Península.

Base de datos
http://www.filmaffinity.com/es/main.html
http://www.imdb.com/
http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/cine/industria-cine.html
http://www.boxofficemojo.com/
http://www.the-numbers.com/
Gómez-Escalonilla, G., & Riesco Gadea, S. (2017). Study of the Released Remakes in Spain on the XXI Century. Fonseca, Journal of Communication, 14(14), 11–23. https://doi.org/10.14201/fjc2017141123

Downloads

Download data is not yet available.
+