Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Connected, mobile, transmedia and multiformat leisure of youngs in the digi-tal age

Abstract

The constant development of digital technologies has become a large part of the areas of human performance, in-cluding the sphere of leisure. Young people are one of the collective that have most noticed his influence, since cy-berspace has established itself as a leisure space which often recur, even more so since smartphones began to be the main Internet access devices. Leisure of youth is defined as a leisure connected, mobile, and multi transmedia. Lei-sure styles they use to learn, communicate, hang out and have fun. Leisure practices networked interpreted from the paradigm leisure casual vs. serious leisure or level of appropriation of technology are characteristic of a superficial leisure. An e-leisure that, despite being perceived by young people themselves as positive, does not take full potential of the Internet.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aranda, D.; Sánchez-Navarro, J., y Tabernero, C. (2009). Jóvenes y ocio digital. Informe sobre el uso de herramientas digitales por parte de adolescentes en Espa-a. Barcelona: Editorial UOC

Bauman, Z. (1999). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bringué, X., y Sádaba, C. (2011). La generación interactiva en Madrid. Navarra: Foro Generaciones Interactivas.

Castells, M. (Ed.). (2006). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, M.; Tubella, I.; Sancho, T.; y Roca, M. (2007). La Transición a la Sociedad Red. Barcelona: Ariel.

CISCO (2012). Connected Technology Report 2012.

Conecta Research and Consulting y Nokia (2011). 7º Observatorio de tendencias Nokia. Los jóvenes, los móviles y la tecnología.

Cuenca Amigo, J. (2010). El valor de la experiencia de ocio en la modernidad tardía: Génesis y condiciones de posibilidad (PhD). Bilbao: Universidad de Deusto

Cutts, M. (2011). Social, Local y Mobile. PubCon de Las Vegas. Disponible en: http://www.pubcon.com/pubcon-vegas-2011#PUBCON_VIDEO

Fundación Pfizer (2009). La juventud y las redes sociales en Internet. Consultado el 11 de Abril, 2012, Disponible en: http://goo.gl/Y5ZZae

Fundación Telefónica (2013). Informe de Sociedad de la Información en Espa-a 2012. Madrid: Ariel

Fundación Telefónica (2014). Informe de Sociedad de la Información 2013. Madrid: Ariel.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio: Nuevas formas de consumo cultural . Buenos Aires: La Crujía Igarza, R. (2012). "Internet en transición: a la búsqueda de un nuevo estatuto para la cultura digital" en En la ruta digital: cultura, convergencia tecnológica y acceso [e-Book]. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación, 2012. Disponible en: http://goo.gl/giPg3B

INJUVE (Ed.) (2009). Adolescentes y jóvenes en la Red: factores de oportunidad. Madrid: Observatorio de la Juventud en Espa-a

INJUVE (2010). Sondeo de opinión de la gente joven INJUVE 2011 (1ª encuesta).Madrid: Observa-torio de la Juventud en Espa-a. http://goo.gl/VY5Of

INJUVE (2012). Informe Juventud 2012 en Espa-a. Madrid: Observatorio de la Juventud en Espa-a. Disponible en: http://goo.gl/eFGKXl

INTECO y ORANGE (2011). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de smartphones por los ni-os y adolescentes espa-oles. Disponible en: http://www.inteco.es/

Ito, Mizuko; Baumer, Sonja; Bittanti, Matteo; Boyd, Danna; Cody, Rachel; Herr-Stephenson, Becky; Horst, Heather A.; Lange, Patricia G.; Mahendran, Dilan; Martinez, Katynka; Pascoe, C. J.; Perkel, Dan; Robinson, Laura; Sims, Christo; Tripp, Lisa.(2008). Hanging out, messing around, and geeking out: kids living and learning with new media. Cambridge, MA: MIT Press.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós

Nimrod, G. and Adoni, H. (2012) 'Conceptualizing eleisure', Loisir et Société / Society and Leisure, 35(1): 31-56. https://doi.org/10.1080/07053436.2012.10707834

OCENDI (2011). Preferencia juvenil en nuevos formatos de televisión. Tendencias de consumo en jóvenes de 14 a 25 a-os. Entidad financiadora: Observatorio del ocio y el entretenimiento digital, OCENDI-Lúdico. Periodo 2009-2011. Código: OCENDI010911. Ficha técnica en www.ocendi.com.

ONTSI (Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la información). (2012). Los contenidos digitales en España. Informe Anual 2011. Madrid: Ministerio de Industria, Energía y Turismo. Secretaria de Estado de Telecomunicaciones y para la Sociedad de la Información.

ONTSI (Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y la Sociedad de la información). (2014). La Sociedad en Red. Informe Anual 2014. Edición 2015. Madrid: Ministerio de Industria, Energía y Turismo. Secretaria de Estado de Telecomunicaciones y para la Sociedad de la Información.

San Salvador del Valle, R. (2009): "El tiempo acelerado". El País. Disponible en: http://goo.gl/ w2ktKu Scolari, C. A. (2013). Narrativas Transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.

Reig, D. (2012). Socionomía: ¿vas a perderte la revolución social? Barcelona: Deusto.

Stebbins, R. A. (2007). Serious leisure: A perspective for our time Transaction Publishers.

Viñals Blanco, A. (2015). Ocio Conectado: la experiencia de e-ocio de los jóvenes (16-18 a-os) de Bizkaia. Universidad de Deusto: Bilbao. Tesis doctoral. Disponible: https://anavinals.wordpress.com/mi-proyecto-de-tesis/
Viñals Blanco, A. (2016). Connected, mobile, transmedia and multiformat leisure of youngs in the digi-tal age. Fonseca, Journal of Communication, 13(13), 99–113. https://doi.org/10.14201/fjc20161399113

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+