Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

College Millennials and their Interaction with Social Mobile Tools

Abstract

In the past few years College professors has the challenge of teaching the so-called “Generation Y” or “Millennials”, ie the age group born between 1980 and 2000 who raise with the existence of the Internet, which implies an approach to knowledge and learning different from previous generations. At college, especially more experienced professors are concerned over the possibility that learners knows these tools better than the professor himself, however, professors who have learned to use these new technologies have observed, surprisingly, as this age group can get to know many tools but not their proper use, in personal or professional environment. Over the past five years, we have conduced a survey about Web 2.0 tools used by learners, and their evolution over time as well as the use made of them. This article focuses on the relationship between students and mobile devices and how they they use these tools and services.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AIMC. (2015). Estudio General de Medios. Febrero a Noviembre 2015. Resumen General. Asociación para la Investigación en Medios de Comunicación (AIMC). Recuperado a partir de http://www.aimc.es/spip.phpaction=acceder_document&arg=2974&cle=08efe06e64115e74ee48bd42eafc913eef981c8c&file=pdf%2Fresumegm315.pdf

AIMC. (2016). Navegantes en la Red. (Encuesta AIMC a Usuarios de Internet No. 18). Encuesta AIMC a Usuarios de Internet (p 192). Madrid: AIMC - Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. Recuperado a partir de http://download.aimc.es/aimc/ROY76b/macro2015.pdf

Arras Vota, A. M. de G., Torres Gastelú, C. A., y García Valcárcel Muñoz Repiso, A. (2011). Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación, 66.

http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-927-130-152

Blanco, S. (2014, julio 29). Nativos digitales y tecnoanalfabetos funcionales. Cibersur.com. Recuperado septiembre 24, 2014, a partir de http://www.cibersur.com/016018/nativos/digitales/tecnoanalfabetos/funcionales

Cervera, M. G., Vidal, C. E., y Martínez, J. G. (2011). Cómo trabajar la competencia digital con estudiantes universitarios. La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 157–174). Editorial Marfil. Recuperado a partir de http://www.edutic.ua.es/wp-content/uploads/2012/06/La-practica-educativa_157_174-CAP14.pdf

Comision Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo. CE. DG Educación y Cultura. Recuperado a partir de http://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Druetta, D., Garay Cruz, L., López González, R., y Portillo Sánchez, M. (2011). Uso y apropiación de la telefonía móvil. Opiniones de jóvenes universitarios de la UNAM, la UACM y la UPN. Derecho a Comunicar Magazine. Issue, 3.

EPA de España 2015. (2016). datosmacro.com. Recuperado febrero 22, 2016, a partir de http://www.datosmacro.com/paro-epa/espana

Gallardo Echenique, E. E., Marqués Molías, L., y Bullen, M. (2014). Usos académicos y sociales de las tecnologías digitales del estudiante universitario de primer año. Tendencias pedagógicas, 23, 191-204.

Gardner, H., y Davis, K. (profesora). (2014). La generación app: cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Barcelona: Paidós.

Howe, N., y Strauss, W. (2007). The Next 20 Years: How Customers and Workforce Attitudes Will Evolve. Harvard Business Review. Recuperado a partir de https://hbr.org/2007/07/the-next-20-years-how-customer-and-workforce-attitudes-will-evolve

Howe, N., y Strauss, W. (2009). Millennials rising: The next great generation. Vintage.

IAB. (2015). VI Estudio Redes Sociales de IAB Spain. IAB. Interactive Advertising Bureau. Recuperado a partir de http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2015/01/Estudio_Anual_Redes_Sociales_2015.pdf

INE. (2016). INEbase / Demografía y población / Cifras de población y censos demográficos / Cifras de Población. Instituto Nacional de Estadística. Recuperado febrero 27, 2016, a partir de http://www.ine.es/inebaseDYN/cp30321/cp_inicio.htm

Matilla, M., Sayavedra, C., y Alfonso, V. C. (2014). Competencias TIC en alumnos universitarios: Dimensiones y Categorías para su análisis. Memorias del Congreso. Presentado en Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina: Organización de Estados Iberoamericanos. Recuperado a partir de http://www.oei.es/congreso2014/memoriactei/1534.pdf

Milanesi, C. (2015, diciembre 9). Android vuelve a crecer en Europa impulsado por España e Italia. Kan-tar. Recuperado febrero 22, 2016, a partir de http://es.kantar.com/tech/móvil/2015/diciembre-2015-cuota-de-mercado-de-smartphones-en-españa-de-agosto-a-octubre-2015/

Millennials y Redes Sociales (No. VII Ola). (2016). Observatorio Redes Sociales. Madrid: The Cocktail Analysis y ArenaMedia. Recuperado a partir de http://tcanalysis.com/blog/posts/millennials-y-redes-sociales-nuevo-proyecto-de-the-cocktail-analysis-y-arena

Monfort, A. P. S., y Hurtado, E. P. S. M. (2013). Los códigos lingüísticos de las nuevas tecnologías. X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Recuperado a partir de http://www.aacademica.org/000-038/296

Muñoz, R. (2016, febrero 2). Tuenti cerrará gradualmente su red social para centrarse en la telefonía. EL PAÍS. Recuperado febrero 27, 2016, a partir de http://economia.elpais.com/economia/2016/02/01/actualidad/1454341370_798355.html

Neira, E. (2016). La otra pantalla: redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: UOC.

Noguera, J. M., Grandío, M. del M., y Torrado, S. (2011). Competencias digitales para los nuevos entornos dentro de los estudios de grado en Comunicación Audiovisual. Innovación Educativa, 21, 317-327.

Oblinger, D. (2003). Gen-Xers, and Millennials: Understanding the ‘New Students’. EDUCAUSE, 38(4). Recuperado a partir de https://net.educause.edu/ir/library/pdf/erm0342.pdf

Palfrey, J. G., y Gasser, U. (2008). Born digital: understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.

Seetharaman, D. (2015, octubre 16). Survey Finds Teens Prefer Instagram, Twitter, Snapchat for Social Networks. WSJ Blogs - Digits. Recuperado a partir de http://blogs.wsj.com/digits/2015/10/16/survey-finds-teens-prefer-instagram-snapchat-among-social-networks/

Statista. (2016). Sistemas operativos smartphone: penetración 2014-2015 | España. Statista. Statista, . Recuperado febrero 27, 2016, a partir de http://es.statista.com/estadisticas/473759/tasa-penetracion-sistema-operativo-smartphone-espana/

Tapscott, D. (2009). La era digital: cómo la generación net está transformando al mundo. México: McGraw Hill Interamericana.

Taylor, M. (2005). Generation NeXt: Today’s postmodern student—meeting, teaching, and serving. A collection of papers on self-study and institutional improvement, 2(4). Recuperado a partir de http://taylorprograms.com/images/Gen_NeXt_article_HLC_05.pdf
Ruiz Blanco, S., Ruiz San Miguel, F. J., & Galindo Arranz, F. (2016). College Millennials and their Interaction with Social Mobile Tools. Fonseca, Journal of Communication, 12(12), 97–116. https://doi.org/10.14201/fjc20161297116

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Ruiz Blanco

,
Universidad de Málaga
Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad Avda. Cervantes, 2 29071 MÁLAGA

Francisco Javier Ruiz San Miguel

,
Universidad de Málaga
Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad Avda. Cervantes, 2 29071 MÁLAGA

Fermín Galindo Arranz

,
Universidad de Santiago de Compostela
Facultad de Ciencias de la Comunicación. Avda de Castelao, s/n. (Campus Norte. 15782 Santiago de Compostela
+