Radio on the Other Side of Time
Abstract On October 30, 1938, Orson Welles aired the radio drama The War of the Worlds on the CBS Radio network, adapting the science-fiction novel by the British writer H. G. Wells. During the broadcast, listeners became stricken with panic, believing that the Earth was actually being invaded by giant snake-like Martians launching rays of fire down on humans. Welles was a groundbreaking figure whose trickery exploited the technological novelty of the radio to its fullest, adapting classic texts in ways that exploited the opportunities afforded by this new medium. Over the years, this radio classic has been adapted a number of times, though none has seized on the technological advances of our times. Drawing on the most salient innovations seen in Internet radio, this article creates an imaginary scenario that replicates Orson Welles’s work in the present day, when the Internet has become a channel for broadcasting and hyperlinks have brought different media together. The text is an exploration of the other side of time, where transmedia storytelling facilitates the exchange of stories among consumers, and broadcast programming is no longer linear.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Barrientos-Bueno, M. (2013). La segunda pantalla televisiva: la aplicación Ant 3.0 de Antena 3. Icono 14 Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, 11(2), 357-383.
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v11i2.568
Borges, J.L. (1944). Ficciones. Buenos Aires: Emencé Editores.
Cebrián, M. (2009). Expansión de la ciberradio. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 6(1), 11-23.
Cortázar, J. (1963). Rayuela. Buenos Aires: Pantheon Books.
Diego-González, P., Guerrero-Pérez, E. & Etayo-Pérez, C. (2014). Televisión conectada en España: contenidos, pantallas y hábitos de visionado. Mediterránea de Comunicación, 5(1), 179-199.
http://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.10
Ellis, J. (2000). Scheduling: the last creative act in television? Media, Culture and Society, 22, 25-38. Re-cuperado de http://mcs.sagepub.com/content/22/1/25.short
Franquet, R. (2003). La radio ante la digitalización: renovarse en la incertidumbre. En E. Bustamante (ed.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: industrias culturales en la era digital (pp. 139-160). Barcelona: Gedisa.
Fundación Telefónica. (2015). Informe Sociedad de la Información en España 2014. Barcelona: Ariel. Recuperado de http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/sociedad-de-la-informacion/informe-sociedad-de-la-informacion-en-espana-2014/
Gallego, I. (2009). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya (UOC).
García-González, A. (2010). Radio digital e interactiva. Formatos y prácticas sociales. Icono 14, 15, 133-146. doi: 10.7195/ri14.v8i1.285
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i1.285
Gifreu, A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual (Tesis Doctoral, Universitat Pompeu Fabra).
Recuperada de http://agifreu.com/interactive_documentary/TesisArnauGifreu2012.pdf
Gutiérrez, M., Ribes, M. & Monclús, B. (2011). La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de Internet. Comunicación y Sociedad, 24(2), 305-331. Recuperado en
http://hdl.handle.net/10171/27349
Gutiérrez, M., Martí, J. M., Ferrer, I., Monclús, B. & Ribes, X. (2014). Los programas radiofónicos españoles de prime time en Facebook y Twitter: Sinergias entre la radio convencional y las redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 418-434.
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1018
Herrero, E. (2015). El storytelling y la narración transmediáticas. Revista Telos (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 102, 1-5. Recuperado en
https://telos.fundaciontelefonica.com/DYC/TELOS/LTIMONMERO/DetalleArtculo_102TELOS_EXPERIENCIAS/seccion=1288&idioma=es_ES&id=2015110316550001&activo=6.do#
InfoAdex. (2016). Estudios InfoAdex de la Inversión Publicitaria en España 2015. Madrid: Infoadex.
Jenkins, H. (15 de enero 2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
Jodar-Marín, J. Á., Polo-Serrano, D., & Jiménez-Marín, G. (2010). ¿Dónde quedó el 2.0? El falso concepto de la televisión 3.0. Icono 14 Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, 8(3), 251-264.
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i3.239
Koch, Howard. (1938). Guion de La Guerra de los Mundos. MLCSadrid: Academia de las Artes y las Ciencias Radiofónicas de España. Traducción de Jorge Álvarez.
López-Vidales, N. & Gómez-Rubio, L. (2014). La democratización del proceso comunicativo en radio: los jóvenes prosumidores. Revista de Comunicación Vivat Academia, 126, 31-53.
http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.126.31-53
López-Vidales, N. & Gómez-Rubio, L. (2014). Nuevos hábitos de los jóvenes españoles y tendencias de futuro en el consumo de radio y televisión. Historia y Comunicación Social, 19, 327-340.
http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45031
Martínez-Costa, M. P., Moreno, E. & Amoedo, A. (2012). La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas, 20, 165-180. Recuperado en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Peña, P. & Pascual, A. (2013). Redes sociales en la radio española. Facebook, Twitter y Community Management. Zer, 35(18), 123-144.
Recuperado en http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/issue/view/889/showToc
Pedrero, L., Sánchez, C. & Pérez, A. (2014). Desafíos de la industria radiofónica española en el en-torno digital: hacia la redefinición de su modelo de producción, comercialización y difusión. En XV Foro Universitario de investigación en Comunicación, Universidad de Vigo, Galicia. Recuperada en http://www.foro2014.com/wp-content/uploads/2014/02/33.-Pedrero-Esteban_S%C3%A1nchez-Serrano-P%C3%A9rez-Ma%C3%ADllo.pdf
Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas Transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto Ediciones.
Vila-Matas, E. (22 de abril 2014). Las citas descolocadas, El País. Recuperado de: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/04/21/actualidad/1398105568_677221.html
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v11i2.568
Borges, J.L. (1944). Ficciones. Buenos Aires: Emencé Editores.
Cebrián, M. (2009). Expansión de la ciberradio. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 6(1), 11-23.
Cortázar, J. (1963). Rayuela. Buenos Aires: Pantheon Books.
Diego-González, P., Guerrero-Pérez, E. & Etayo-Pérez, C. (2014). Televisión conectada en España: contenidos, pantallas y hábitos de visionado. Mediterránea de Comunicación, 5(1), 179-199.
http://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.1.10
Ellis, J. (2000). Scheduling: the last creative act in television? Media, Culture and Society, 22, 25-38. Re-cuperado de http://mcs.sagepub.com/content/22/1/25.short
Franquet, R. (2003). La radio ante la digitalización: renovarse en la incertidumbre. En E. Bustamante (ed.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: industrias culturales en la era digital (pp. 139-160). Barcelona: Gedisa.
Fundación Telefónica. (2015). Informe Sociedad de la Información en España 2014. Barcelona: Ariel. Recuperado de http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/sociedad-de-la-informacion/informe-sociedad-de-la-informacion-en-espana-2014/
Gallego, I. (2009). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya (UOC).
García-González, A. (2010). Radio digital e interactiva. Formatos y prácticas sociales. Icono 14, 15, 133-146. doi: 10.7195/ri14.v8i1.285
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i1.285
Gifreu, A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual (Tesis Doctoral, Universitat Pompeu Fabra).
Recuperada de http://agifreu.com/interactive_documentary/TesisArnauGifreu2012.pdf
Gutiérrez, M., Ribes, M. & Monclús, B. (2011). La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de Internet. Comunicación y Sociedad, 24(2), 305-331. Recuperado en
http://hdl.handle.net/10171/27349
Gutiérrez, M., Martí, J. M., Ferrer, I., Monclús, B. & Ribes, X. (2014). Los programas radiofónicos españoles de prime time en Facebook y Twitter: Sinergias entre la radio convencional y las redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 418-434.
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1018
Herrero, E. (2015). El storytelling y la narración transmediáticas. Revista Telos (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 102, 1-5. Recuperado en
https://telos.fundaciontelefonica.com/DYC/TELOS/LTIMONMERO/DetalleArtculo_102TELOS_EXPERIENCIAS/seccion=1288&idioma=es_ES&id=2015110316550001&activo=6.do#
InfoAdex. (2016). Estudios InfoAdex de la Inversión Publicitaria en España 2015. Madrid: Infoadex.
Jenkins, H. (15 de enero 2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
Jodar-Marín, J. Á., Polo-Serrano, D., & Jiménez-Marín, G. (2010). ¿Dónde quedó el 2.0? El falso concepto de la televisión 3.0. Icono 14 Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, 8(3), 251-264.
http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i3.239
Koch, Howard. (1938). Guion de La Guerra de los Mundos. MLCSadrid: Academia de las Artes y las Ciencias Radiofónicas de España. Traducción de Jorge Álvarez.
López-Vidales, N. & Gómez-Rubio, L. (2014). La democratización del proceso comunicativo en radio: los jóvenes prosumidores. Revista de Comunicación Vivat Academia, 126, 31-53.
http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.126.31-53
López-Vidales, N. & Gómez-Rubio, L. (2014). Nuevos hábitos de los jóvenes españoles y tendencias de futuro en el consumo de radio y televisión. Historia y Comunicación Social, 19, 327-340.
http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45031
Martínez-Costa, M. P., Moreno, E. & Amoedo, A. (2012). La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas, 20, 165-180. Recuperado en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Peña, P. & Pascual, A. (2013). Redes sociales en la radio española. Facebook, Twitter y Community Management. Zer, 35(18), 123-144.
Recuperado en http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/issue/view/889/showToc
Pedrero, L., Sánchez, C. & Pérez, A. (2014). Desafíos de la industria radiofónica española en el en-torno digital: hacia la redefinición de su modelo de producción, comercialización y difusión. En XV Foro Universitario de investigación en Comunicación, Universidad de Vigo, Galicia. Recuperada en http://www.foro2014.com/wp-content/uploads/2014/02/33.-Pedrero-Esteban_S%C3%A1nchez-Serrano-P%C3%A9rez-Ma%C3%ADllo.pdf
Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas Transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto Ediciones.
Vila-Matas, E. (22 de abril 2014). Las citas descolocadas, El País. Recuperado de: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/04/21/actualidad/1398105568_677221.html
Tapia López, A. (2016). Radio on the Other Side of Time. Fonseca, Journal of Communication, 12(12), 27–40. https://doi.org/10.14201/fjc2016122740
Downloads
Download data is not yet available.
+
−