Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

The Representation of Data as an Informative and Brand-building Element in Sports Competitions

Technological Innovations in the Graphics of LaLiga Santander

Abstract

Graphics are of paramount importance in today's sports broadcasts, as they contribute to the understanding of the event, define the visual identity of the competitions and promote the spectacularisation of these events. This study focuses on the graphic representations of data in LaLiga Santander football broadcasts. Through a bibliographic-documentary review and four in-depth interviews with LaLiga officials, the aim is to analyse the use of graphics in this competition and to describe the technical tools used to design and develop its audiovisual graphic material. It also seeks to determine the expressive-narrative impact it has on the broadcasts and to identify the human team in charge of this process. This work demonstrates that the graphic representation of data not only has an informative function, but also has an impact on the visual identity of the competition itself and on increasing the attractiveness of its audiovisual products. In this way, techniques such as Live 3D Graphics, 360º replays or the goal probability model influence the narrative of broadcasts and are useful for both football fans and professionals.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abel, C. (2020). La pandemia borra el deporte en TV: ¿bajas en Movistar, Mitele o DAZN? El español. https://www.elespanol.com/bluper/television/20200326/pandemia-deporte-tv-bajas-movistar-mitele-dazn/477454097_0.html.

Aguilar, F., Adeliño, A. y Carretero, A. (2017). La guerra del fútbol: regulación, adquisición y explotación de los derechos para las retransmisiones televisivas del fútbol en España, desde la llegada de la televisión privada hasta hoy. Derecom, (22), pp. 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5874364

Andueza, B. (2009). La catarsis estadounidense del 4 de noviembre de 2008. Un análisis sobre la cobertura de las elecciones norteamericanas a través de las televisiones públicas españolas. Revista Latina de Comunicación Social, (64), pp. 1-18. https://www.revistalatinacs.org/09/alma/10mar/Belen_Andueza.pdf

Andueza, B. y Pérez, R. (2016). Televisión espectacular: análisis de los rótulos de los sumarios en los informativos. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (9), pp. 108-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5891158.

Armenteros, M. y de la Vega, R. (2017). La innovación en el fútbol. El video arbitraje. Tecnología audiovisual e innovación en el deporte de alto rendimiento (DVD), pp. 1-5. https://www.academia.edu/36039518/LA_INNOVACION_EN_EL_FUTBOL_EL_VIDEOARBITRAJE

Barroso, J. (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.

Benítez, A. J., López, Á. M., y Sánchez, M. (2014). El uso de sistemas de geolocalización en la narrativa de los deportes en directo: el caso del ciclismo en ruta. Madrid: Fragua.

Benítez, A. J., López, Á. M., y Sánchez, M. (2015). Comparando transmisiones deportivas: indicadores de estilo en la puesta en pantalla del fútbol en Arabia Saudí, Inglaterra y España. Fonseca, Journal of Communication, 10(10), pp. 79–117. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12912

Blanco, J. M. (2001). Las retransmisiones deportivas como género periodístico espectacular y dramático. ZER: Revista de Estudios de Comunicación= Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 6(11), pp. 1-24. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/6082

Bonaut-Iriarte, J. (2008). La influencia de la programación deportiva en el desarrollo histórico de TVE durante el monopolio de la televisión pública (1956-1988). Communication & Society, 21(1), pp. 103-136. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36291

Bonaut-Iriarte, J. (2010). El eterno problema del fútbol televisado en España: una perspectiva histórica de la lucha por los derechos de retransmisión de la Liga de Fútbol Profesional (LFP). Communication & Society, 23(2), pp. 71-96. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36237

Bonaut-Iriarte, J. (2012). Retransmisiones futbolísticas televisivas en España: perspectiva histórica de una relación de necesidad (1956-1988). Historia y comunicación social, (17), pp. 249-268. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2012.v17.40609

Castro-Martínez, A., Pérez-Ordóñez, C. y Torres-Martín, J. L. (2020). Eventos musicales online durante la crisis de la COVID-19 en España. Análisis de festivales en redes sociales y de sus estrategias de comunicación. Hipertext.net, (21), pp. 41-56. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.04

Coche, R. & Lynn, B. J. (2020). Behind the Scenes: COVID-19 Consequences on Broadcast Sports Production. International Journal of Sport Communication, 13(3), pp. 484-493. https://doi.org/10.1123/ijsc.2020-0231

Cummins, R. G., Gong, Z., y Kim, H. S. (2016). Individual differences in selective attention to information graphics in televised sports. Communication & Sport, 4(1), pp. 102-120. https://doi.org/10.1177/2167479513517491

De Vicente, A. M., y Carballeda, M. (2020). Análisis del contenido visual en la cobertura informativa del virus SARS-CoV-2 y la Covid-19 en las revistas de divulgación científica españolas en el entorno digital. Correspondencias & Análisis, (12), pp. 11-30. https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.01

Del Río, O. y Velázquez, T. (2005). Planificación de la investigación en Comunicación: fases del proceso. In M. R. Berganza, R. y J. A. Ruiz San Román. Investigar en comunicación (pp. 43-76). Madrid: McGraw Hill.

Díaz, J. A. (2012). Derechos de retransmisión del fútbol en España. Extoikos, (6), pp. 99-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5582674

Fandiño, X (2003). Deporte y televisión. In S. Serra, A. Company y J. Pons. V Encontre d'Historiadors de la Comunicació. Aportacions de la comunicació a la comprensió i construcció de la història del segle XX. La comunicació audiovisual en la historia (pp. 571-584). Palma de Mallorca: Servicio de Publicaciones de la Universitat de les Illes Balears.

Gallardo-Camacho, J., Lavín, E. y Sierra Sánchez, J. (2020). Los programas infantiles de televisión y su consumo en diferido en España, Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 18(1), pp. 155-178. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1387

Kumar, M., y Dwivedi, S. (2020). Impact of coronavirus imposed lockdown on Indian population and their habits. International Journal of Science and Healthcare Research, 5(2), pp. 88-97. http://www.ijshr.com/IJSHR_Vol.5_Issue.2_April2020/IJSHR0013.pdf

Legg, P. A., Chung, D. H., Parry, M. L., Jones, M. W., Long, R., Griffiths, I. W., y Chen, M. (2012). MatchPad: interactive glyph-based visualization for real-time sports performance analysis. In Computer graphics forum (pp. 1255-1264). Oxford, UK: Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/j.1467-8659.2012.03118.x

Ley 21/1997, de 3 de julio, reguladora de las Emisiones y Retransmisiones de Competiciones y Acontecimientos Deportivos. BOE-A-1997-14849. https://www.boe.es/eli/es/l/1997/07/03/21

Lizaga-Villarroya, J. (2014). Deporte, crisis y simulacro: ¿Distracción o discurso global? Revista Faro, 1(19), pp. 65-79. http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/305/230

Lo, W. H., Zollmann, S., y Regenbrecht, H. (2022). Stats on-site—Sports spectator experience through situated visualizations. Computers & Graphics, (102), pp. 99-111. https://doi.org/10.1016/j.cag.2021.12.009

Manly, L. (19 de noviembre de 2006). Your TV would like a word with you. New York Times. https://www.nytimes.com/2006/11/19/arts/television/19manl.html

Marín, J. (2011). Estética del deporte desde la realización televisiva. In Estudios sobre arte y comunicación social (pp. 15-22). La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social. https://idus.us.es/handle/11441/28839

Marín, J. (2014). Televisión, educación y deporte. Herramientas para el aprendizaje. Revista Pedagógica, 16(32), pp. 101-115. https://www.academia.edu/12014886/Televisi%C3%B3n_educaci%C3%B3n_y_deporte_Herramientas_para_el_aprendizaje

Martín, A. (2015). El grafismo en los informativos de las televisiones estadounidenses [Trabajo Fin de Máster]. Universidad Politécnica de Valencia. https://riunet.upv.es/handle/10251/54756

Martín-Guart, R., Lopez-Gonzalez, H., y Fernández-Cavia, J. (2017). El deporte como antídoto contra la fragmentación de audiencias: Un estudio exploratorio de los programas más vistos de la televisión en España (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social, (72), pp. 1027-1039. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1206

Martínez, C. (2021). Why VAR can never be definitive? Entorno Abierto, (41), pp. 26-29. http://www.sapm.es/EntornoAbierto/

Morra, L., Manigrasso, F., y Lamberti, F. (2020). SoccER: Computer graphics meets sports analytics for soccer event recognition. SoftwareX, (12), 100612, pp. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.softx.2020.100612

Owens, J. (2016). Television Sports Production. Abingdon: Focal Press.

Palacio, M. (2020). Historia de la televisión en España. Madrid: Gedisa.

Perin, C., Vuillemot, R., Stolper, C. D., Stasko, J. T., Wood, J., y Carpendale, S. (2018). State of the art of sports data visualization. In Computer Graphics Forum (pp. 663-686). Wiley Online Library. https://doi.org/10.1111/cgf.13447

Raunsbjerg, P. y Sand, H. (1998). TV Sport and Rhetoric. Aalborg: Aalborg Universitet.

Real Decreto-ley 5/2015, de 30 de abril, de medidas urgentes en relación con la comercialización de los derechos de explotación de contenidos audiovisuales de las competiciones de fútbol profesional. BOE-A-2015-4780. https://www.boe.es/eli/es/rdl/2015/04/30/5

Roger, V. (2015). La evolución de las retransmisiones deportivas en televisión a través de las nuevas tecnologías: el fútbol como paradigma en España. Fonseca, Journal of Communication, (10), pp. 118-145. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12913

Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications in the 21st century. Mass Communication & Society, (3), pp. 3–37. https://www.researchgate.net/publication/233138016_Uses_and_Gratifications_Theory_in_the_21st_Century

Sánchez-Cid, M., García-García, A., y Cuevas-Molano, E. (2020). Retransmisión de partidos de fútbol de Canal+ en España: 1990-2016. La innovación tecnológica como referente. Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 26(2), pp. 827-836. http://dx.doi.org/10.5209/esmp.68675

Sandford, A. (3 de abril de 2020). Coronavirus: Half of Humanity Now on Lockdown as 90 Countries Call for Confinement, Euronews, https://www.euronews.com/2020/04/02/coronavirus-in-europe-spain-s-death-toll-hits-10-000-after-record-950-new-deaths-in-24-hou

Sheth J. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior: ¿Will the old habits return or die? Journal of business research, (117), pp. 280–283. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.059

Valero, J. L. (2004). El grafismo en la información televisiva. Anàlisi, (31), pp. 99-122. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15155

Vázquez, D. y Muñoz, A. (21 de marzo de 2020). El Covid-19 dispara el consumo cultural online. Cinco Días. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/03/20/fortunas/1584732274_409521.html

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Yin, R. (1994). Applications of case study research. Londres: Sage Publishing.
Torres-Martín, J. L., Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2022). The Representation of Data as an Informative and Brand-building Element in Sports Competitions: Technological Innovations in the Graphics of LaLiga Santander. Fonseca, Journal of Communication, (25), 95–113. https://doi.org/10.14201/fjc.29755

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Luis Torres-Martín

,
Universidad de Málaga
PhD in Audiovisual Communication from the University of Malaga. Lecturer and researcher at the Department of Audiovisual Communication and Advertising of the Faculty of Communication Sciences at the University of Malaga since 2011. He is currently a member of the PAIDI research group "Research on Transformations in the Communication Ecosystem (Transcomunicar)" and of the research project "Applications (apps) for the production of live audiovisual texts: functional characteristics and interface analysis". His research interests are transmedia narratives, social networks and gender studies in audiovisual fiction. Author of more than twenty publications, he developed his professional activity as editor, camera operator and producer in different Andalusian media for 16 years.

Andrea Castro-Martínez

,
Universidad de Málaga
PhD in Public Relations and Advertising from the University of Malaga, Seville, Cadiz and Huelva with International Mention. Lecturer and researcher at the University of Malaga since 2016. For eight years she was deputy director of the Communication and Design degrees at EADE, headquarters of the University of Wales in Malaga, where she also taught the degrees and the MBA. She has a degree in Audiovisual Communication and in Advertising and PR from the UMA, and has studied several experts and an MBA. She has worked in different media and has been a teacher and communication consultant. Author of more than thirty publications, her lines of research are public relations, strategic communication, internal communication, new forms of advertising and communication with a gender perspective.

Pablo Díaz-Morilla

,
Universidad de Málaga y EADE Universidad-University of Wales Trinity Saint David
PhD in Advertising and PR from the University of Malaga, Seville, Cadiz and Huelva with International Mention. Director and lecturer of the Bachelor's Degree in Communication at EADE University of Wales in Malaga since 2007 and of the Higher Artistic Education in Design at the León XIII Educational Institution in Malaga since 2014. He holds a degree in Audiovisual Communication from the UMA and is an Expert in Marketing 3.0 from the UNIR. He has been a lecturer and researcher in the Department of Audiovisual Communication and Advertising at the University of Malaga. Author of more than fifteen publications, his lines of research focus on the application of hybrid forms of advertising to commercial communication, organisational communication, internal communication, audiovisual and transmedia narratives
+