Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Science Communication on Instagram for Children: The Cases of @muyinteresantejunior and @revistacucu

Abstract

Science communication for children is an essential issue in the context of advanced technological societies, not only in order to understand the nature of scientific advances but also to increase interest in science from a very early age and, in short, to raise the scientific culture of citizens. The main objective of this research is to analyse and describe the different strategies for communicating science to children and young audiences, which are carried out on social media by publica-tions focused on these audiences. Specifically, two children’s magazines aimed at audiences of different ages («Muy In-teresante Junior» and «Revista Cucú») are proposed as case studies. The way in which they construct their message on the social network Instagram, the platform most followed by these audiences, is described and analysed. Using a mixed quantitative and qualitative methodology of content analysis, the research studies the strategies, both visual and textual, used by the aforementioned publications to target children’s audiences, qualifying, quantifying and categorising the nar-ratives of the publications on the social network aimed at these audiences. The study concludes by showing a typology of communicative strategies and different forms of text and image interaction, which clearly varies according to the age range of the audience.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Acaso, M. (2009). El lenguaje visual. Paidós.

Almeida, S. (2020). Divulgação científica para as crianças: uma análise de artigos das revistas ciência hoje das crianças e recreio. Revista Ciências & Ideias, 11(1), 01-18. http://dx.doi.org/10.22407/2176-1477/2020.v11i1.1032

Carballeda, M. R. (2020). Origen de la revista» La Leche»: divulgación para un público infantil. La comunicación especializada del siglo XXI, (pp. 667-682). España, McGraw-Hill

De Vicente-Domínguez, A. M., y Carballeda-Camacho, M. R. (2020). Análisis del contenido visual en la cobertura informativa del virus SARS-CoV-2 y la Covid-19 en las revistas de divulgación científica españolas en el entorno digital. Correspondencias & Análisis, (12). https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.01

De Vicente, A. M. y Carballeda, M. R. (2021). Análisis de la construcción del mensaje informativo en Instagram: @ muy interesante revista como caso de estudio. Cultura participativa, fandom y narrativas emergentes en redes sociales (pp. 207-226). Dykinson

Duran Armengol, T (2005). Ilustración, comunicación, aprendizaje. Revista de Educación. 239-253

Fundación Cucú (2022). https://fundacioncucu.org/revista-cucu

IAB (2020). Estudio Anual de Redes Sociales (2020), https://bit.ly/3pNGrNk

Lima, N. R. W. (2014). «Lo importante es alimentar la curiosidad»: un punto de partida hacia la divulgación de la ciencia entre niños, niñas y jóvenes. Entrevistada por Lucia Lehmann. DESIDADES-Revista Eletrônica de Divulgação Científica da Infância e Juventude, 5, 25-31.

Massarani, L. (2004). La divulgación científica para niños: revista» Ciencia Hoje das Crianças» de la Sociedad Brasileña para el Progreso de la Ciencia», Educación y biblioteca, 16. 78-82.

Pérez, M. (2020, 30 de enero). Tamaño recomendado para las fotos y videos de Instagram. Superadmin. https://bit.ly/3OeIYeb

Ramos, R (2014) Construcción de los objetos del discurso en los artículos de divulgación científica para niños. Redis: revista de estudios del discurso (3), pp. 156-182.

Roldán, J. Las Metodologías Artísticas de Investigación basadas en la fotografía. En: J. Roldán y R. Marín, (Ed). Metodologías artísticas de investigación en educación. Archidona, España: Aljibe, 2012.

Sánchez Ramos, M.E. y Barradas Bribiesca, I. (2015). La imagen en el discurso de la divulgación científica. Caso de estudio: el proyecto de educación inicial y la ciencia en el estado de Guanajuato, México. Revista Internacional de Educación preescolar e infantil, I. 39-45.

Sánchez-Ramos, M.E. y Caldera González, D. (2016). La significación del color y su importancia para la divulgación de la ciencia. Un enfoque cualitativo. Opción, 32(13), 540-559

Tosi, C. (2016). El discurso de la ciencia para chicos, o la explicación como diálogo. Un análisis polifónico-argumentativo de libros de divulgación científica infantil en español. Letras de Hoje, 51(1), 109-118.

Vallejos, P. y Palmucci, D. (2011). Recursos de la divulgación científica en la literatura para niños. Construcción verbal y visual del disparate. Anclajes, XV (2) 79-102
Carballeda Camacho, M., & Ruiz del Olmo, F. J. (2022). Science Communication on Instagram for Children: The Cases of @muyinteresantejunior and @revistacucu. Fonseca, Journal of Communication, (25), 35–59. https://doi.org/10.14201/fjc.29689

Downloads

Download data is not yet available.
+