Narrative Juxtaposition through Metafiction
Comparative Analysis of The Purple Rose of Cairo and The Matrix Resurrections
Abstract One of the characteristics that defines Woody Allen's cinema are the references to the seventh art. His characters are constantly seen going to cinematographic projections. Undoubtedly, the most iconic of these situations in his filmography occurs in The Purple Rose of Cairo (1985), where the reality-fiction dichotomy merges, with the characters transcending their respective narratives. Starting from the idea that Buster Keaton developed in Sherlock Jr. (1924), Allen recovers Keaton's memory by reworking the idea of ??the permeability between both narratives, allowing the director to reinterpret the Platonic allegory of the cave through the characters of the story, slaves to a script that they perform over and over again. Similarly, the fourth instalment in the Matrix saga introduces a new self-aware and metafictional world. With The Matrix Resurrections (2021) Lana Wachowski adds a twist to the fictional system of the Matrix, creating a Matrix within the Matrix.The objective of this communication is to present an approach to the use of metafiction starting from the juxtaposition between both narratives, which entails a transgression of the levels of the narrative.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.
Losilla, C. (1994). Tautología y metacine. Vértigo, Revista de cine, núm. 10, pp.16-21.
Pardo García, P.J. (2005). Hacia una teoría de la reflexividad fílmica: la autoconciencia de la litera-tura al cine en Pérez Bowie, J.A. y Pardo García, P.J. (eds.), Transescrituras audiovisuales. Madrid: Sial Pigmalion.
Platón (1978). La República. Buenos Aires: Offsetgrama.
Pozuelo Yvancos, J.M. (1994). La teoría literaria en el siglo XX en Darío Villanueva (coord.), Curso de teoría de la literatura. Madrid: Taurus.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós.
Villanueva, D. (1984). Narratarios y lectores implícitos en la evolución de formal de la novela pica-resca en González del Valle, L.T. y Villanueva, D. (eds.), Estudios en honor a Ricardo Gullón. Lin-coln: Society of Spanish and Spanish-American Studies, pp. 343-367.
Waugh, P. (1996). The Theory and Practice of Selfconscious Fiction. London: Routledge.
Losilla, C. (1994). Tautología y metacine. Vértigo, Revista de cine, núm. 10, pp.16-21.
Pardo García, P.J. (2005). Hacia una teoría de la reflexividad fílmica: la autoconciencia de la litera-tura al cine en Pérez Bowie, J.A. y Pardo García, P.J. (eds.), Transescrituras audiovisuales. Madrid: Sial Pigmalion.
Platón (1978). La República. Buenos Aires: Offsetgrama.
Pozuelo Yvancos, J.M. (1994). La teoría literaria en el siglo XX en Darío Villanueva (coord.), Curso de teoría de la literatura. Madrid: Taurus.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós.
Villanueva, D. (1984). Narratarios y lectores implícitos en la evolución de formal de la novela pica-resca en González del Valle, L.T. y Villanueva, D. (eds.), Estudios en honor a Ricardo Gullón. Lin-coln: Society of Spanish and Spanish-American Studies, pp. 343-367.
Waugh, P. (1996). The Theory and Practice of Selfconscious Fiction. London: Routledge.
Cabello Bustos, M. J. (2022). Narrative Juxtaposition through Metafiction: Comparative Analysis of The Purple Rose of Cairo and The Matrix Resurrections. Fonseca, Journal of Communication, (24), 201–210. https://doi.org/10.14201/fjc.28306
Downloads
Download data is not yet available.
+
−