Metaverses and Virtual Worlds, an Alternative to Knowledge Transfer
The OFFF-2020 Case
Abstract Virtual worlds and metaverses are at a crossroads in terms of their implementation as channels of knowledge. In part, this is due to COVID-19, a contingency that is degenerating into an unprecedented pandemic, leading to the adoption of IKT (Information and Knowledge Technology) solutions. The aim is to alleviate the devastation, with education and collaborative knowledge being among the most affected. Creativity and imagination, allied with new technologies, seem to be part of the answer. Predictably, beyond this context, the use of these disruptive models will become normalised. The article aims to present and understand virtual worlds as an alternative for knowledge transfer through a successful case study, giving rise to an incipient state of the art. The research question seeks to test the viability of these virtual formats as substitutes for knowledge transfer. With a qualitative-quantitative approach, the digital tools adapted for OFFF-2020-Seville, a cultural event for which a synthetic telepresence forum is created, are analysed. The findings conclude with a series of advantages and considerations for reflection. It closes by stating that for the moment virtual worlds are a support, but not a substitute for interpersonal interaction.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Apple (2021). Human Interface Guidelines. Apple. http://apple.co/3634Vcd.
Ascott, R. (2000). La arquitectura de la cibercepción. En C. Gianneti, Ars Telemática, Comunicación, Internet y Ciberespacio. Editorial Langelot.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós Comunicación.
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson Educación.
Chung, D., DeBuys, B. D. y Nam, C. S. (2007). Influence of avatar creation on attitude, empathy, presence, and para-social interaction. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 711-720). Springer, Berlín, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-73105-4_78.
Colobrans, J., Serra, A., Faura, R., Bezos, C. y Martin, I. (2012). La tecno-antropología. Antropología Experimental, (12), 137-146. http://bit.ly/2Nt8HFy.
Díaz, J. (2021). Facebook espera una nueva economía de trillones de dólares en el metaverso. El Confidencial. https://bit.ly/3t7TU3K.
Galán-Cubillo, J. M. y Sáez-Soro, E. (2021). Videojuegos y cambio climático: diseño de una experiencia de cocreación entre arte y ciencia. Fonseca, Journal of Communication, (23), 173-196. https://doi.org/10.14201/fjc202123173196.
Gamonal-Arroyo, R. y García-García, F. (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, individuo y sociedad, 27(1), 9-24. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009.
García-Peñalvo, F. J. y Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Education In The Knowledge Society, 16(1), 119-144. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144.
Gértrudix, F. & Gértrudix, M. (2012). La música en los mundos inmersivos. Estudio sobre los espacios de representación. Comunicar, 19(38), 175-181. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-09.
Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144.
Gómez-Sánchez, M. (2018). Test de usabilidad en entornos de Realidad Virtual. No Solo Usabilidad, (17). https://bit.ly/393y2hE.
Hernández-Godoy, V. L., Fernández-Morales, K. y Eduardo-Pulido, J. (2018). La actitud hacia la educación en línea en estudiantes universitarios. Revista de investigación educativa, 36(2), 349-364. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451.
Kaplan, K. (2021). 10 Usability Heuristics Applied to Complex Applications. Nielsen Group. https://www.nngroup.com/articles/usability-heuristics-complex-applications/.
Leung, S. O. (2011). A comparison of psychometric properties and normality in 4-, 5-, 6-, and 11-point Likert scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412-421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697.
Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla: del cine al teléfono móvil. Editorial Anagrama.
Márquez, I. (2019). El móvil como metamedio. En R. Suárez, M. Grané y A. Tarragó, APPS4CAV. Creación audiovisual con dispositivos móviles (pp. 13-29). LMI (Colección Transmedia XXI).
Martens, L. (2018). El UX de la realidad virtual. Everis Living Lab. https://bit.ly/2MdKuSW.
Martín-Ramallal, P. (2020). Las 7W del periodismo inmersivo. Una propuesta discursiva para la postmodernidad. Razón y palabra, 29(102), 183-213. https://doi.org/10.26807/rp.v24i109.1693.
Martín-Ramallal, P. y Merchán-Murillo, A. (2019a). I-Learning: realidad aumentada como ciberapoyo inmersivo para la educación. En G. O. Rodríguez-Garay, M. P. Álvarez-Chávez y C. Martín-Jiménez, Tecnologías emergentes y realidad virtual: Experiencias lúdicas e inmersivas, (pp. 73-90). Sevilla, España: Egregius.
Martín-Ramallal, P. y Merchán-Murillo, A. (2019b). Realidad virtual. Metaversos como herramienta para la teleformación. En P. Casas Moreno, G. Paramio Pérez & V. B. Gómez Pablos, Realidades educativas en la esfera digital: Sistemas, modelos y paradigmas de aprendizaje, (pp. 15-38). Egregius.
Messinger, P. R., Stroulia, E., Lyons, K., Bone, M., Niu, R. H., Smirnov, K. y Perelgut, S. (2009). Virtual worlds-past, present, and future: New directions in social computing. Decision support systems, 47(3), 204-228. https://doi.org/10.1016/j.dss.2009.02.014.
Muñoz-Rocha, C. I. (2016). Metodología de la investigación. Oxford University Press.
Pérez-Escalona, Y. P., Castro, W. y Garcés, A. (2013). Principios de usabilidad para el diseño de productos de realidad virtual. Editorial Académica Española.
Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R. y Aguaded, I. (2019). Dimensiones de la alfabetización digital a partir de cinco modelos de desarrollo. Cultura y Educación, 31(2), 232-266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274.
Poveda-Criado, M. Á. y Thous-Tuset, M. C. (2013). Mundos virtuales y avatares como nuevas formas educativas. Historia y Comunicación Social, 18, 469-479. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44262.
Rodríguez-Echavarria, K. y Wieneke, L. (2016). Learning in Second Life. In R. Reynolds, Museums and Design Education: Looking to Learn, Learning to See. Taylor & Francis Group.
Rusu, C., Muñoz, R., Roncagliolo, S., Rudloff, S., Rusu, V. y Figueroa, A. (2011). Usability heuristics for virtual worlds. In Proceedings of the Third International Conference on Advances in Future Internet (pp. 16-19). IARIA, Costa Azul, Francia.
Sánchez-Vallejo, M. A. (2021). Facebook cambia el nombre de su matriz por Meta en medio de una grave crisis de reputación. El País. https://bit.ly/3kjxZU4
Schroeder, R. (2008). Defining virtual worlds and virtual environments. Journal of Virtual Worlds Research, 1(1), 1-3. https://doi.org/10.4101/jvwr.v1i1.294.
Shen, X., y Shirmohammadi, S. (2008) Telepresence. In B. Furht, (eds), Encyclopedia of Multimedia. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-78414-4_229.
Stake, R. E. (2020). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Steptoe, W., Julier, S., y Steed, A. (2014). Presence and discernability in conventional and non-photorealistic immersive augmented reality. In 2014 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR) (pp. 213-218). IEEE. https://doi.org/10.1109/ISMAR.2014.6948430.
Sutcliffe, A. y Gault, B. (2004). Heuristic evaluation of virtual reality applications. Interacting with computers, 16(4), 831-849. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2004.05.001.
Van-Dijck, J. (2019). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores.
Vilanova, N. y Ortega, I. (2017). Generación Z: Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.
Yin, R. K. (2017). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Sage Publicaciones.
Ascott, R. (2000). La arquitectura de la cibercepción. En C. Gianneti, Ars Telemática, Comunicación, Internet y Ciberespacio. Editorial Langelot.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós Comunicación.
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson Educación.
Chung, D., DeBuys, B. D. y Nam, C. S. (2007). Influence of avatar creation on attitude, empathy, presence, and para-social interaction. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 711-720). Springer, Berlín, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-73105-4_78.
Colobrans, J., Serra, A., Faura, R., Bezos, C. y Martin, I. (2012). La tecno-antropología. Antropología Experimental, (12), 137-146. http://bit.ly/2Nt8HFy.
Díaz, J. (2021). Facebook espera una nueva economía de trillones de dólares en el metaverso. El Confidencial. https://bit.ly/3t7TU3K.
Galán-Cubillo, J. M. y Sáez-Soro, E. (2021). Videojuegos y cambio climático: diseño de una experiencia de cocreación entre arte y ciencia. Fonseca, Journal of Communication, (23), 173-196. https://doi.org/10.14201/fjc202123173196.
Gamonal-Arroyo, R. y García-García, F. (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, individuo y sociedad, 27(1), 9-24. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009.
García-Peñalvo, F. J. y Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Education In The Knowledge Society, 16(1), 119-144. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144.
Gértrudix, F. & Gértrudix, M. (2012). La música en los mundos inmersivos. Estudio sobre los espacios de representación. Comunicar, 19(38), 175-181. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-09.
Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144.
Gómez-Sánchez, M. (2018). Test de usabilidad en entornos de Realidad Virtual. No Solo Usabilidad, (17). https://bit.ly/393y2hE.
Hernández-Godoy, V. L., Fernández-Morales, K. y Eduardo-Pulido, J. (2018). La actitud hacia la educación en línea en estudiantes universitarios. Revista de investigación educativa, 36(2), 349-364. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451.
Kaplan, K. (2021). 10 Usability Heuristics Applied to Complex Applications. Nielsen Group. https://www.nngroup.com/articles/usability-heuristics-complex-applications/.
Leung, S. O. (2011). A comparison of psychometric properties and normality in 4-, 5-, 6-, and 11-point Likert scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412-421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697.
Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla: del cine al teléfono móvil. Editorial Anagrama.
Márquez, I. (2019). El móvil como metamedio. En R. Suárez, M. Grané y A. Tarragó, APPS4CAV. Creación audiovisual con dispositivos móviles (pp. 13-29). LMI (Colección Transmedia XXI).
Martens, L. (2018). El UX de la realidad virtual. Everis Living Lab. https://bit.ly/2MdKuSW.
Martín-Ramallal, P. (2020). Las 7W del periodismo inmersivo. Una propuesta discursiva para la postmodernidad. Razón y palabra, 29(102), 183-213. https://doi.org/10.26807/rp.v24i109.1693.
Martín-Ramallal, P. y Merchán-Murillo, A. (2019a). I-Learning: realidad aumentada como ciberapoyo inmersivo para la educación. En G. O. Rodríguez-Garay, M. P. Álvarez-Chávez y C. Martín-Jiménez, Tecnologías emergentes y realidad virtual: Experiencias lúdicas e inmersivas, (pp. 73-90). Sevilla, España: Egregius.
Martín-Ramallal, P. y Merchán-Murillo, A. (2019b). Realidad virtual. Metaversos como herramienta para la teleformación. En P. Casas Moreno, G. Paramio Pérez & V. B. Gómez Pablos, Realidades educativas en la esfera digital: Sistemas, modelos y paradigmas de aprendizaje, (pp. 15-38). Egregius.
Messinger, P. R., Stroulia, E., Lyons, K., Bone, M., Niu, R. H., Smirnov, K. y Perelgut, S. (2009). Virtual worlds-past, present, and future: New directions in social computing. Decision support systems, 47(3), 204-228. https://doi.org/10.1016/j.dss.2009.02.014.
Muñoz-Rocha, C. I. (2016). Metodología de la investigación. Oxford University Press.
Pérez-Escalona, Y. P., Castro, W. y Garcés, A. (2013). Principios de usabilidad para el diseño de productos de realidad virtual. Editorial Académica Española.
Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R. y Aguaded, I. (2019). Dimensiones de la alfabetización digital a partir de cinco modelos de desarrollo. Cultura y Educación, 31(2), 232-266. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274.
Poveda-Criado, M. Á. y Thous-Tuset, M. C. (2013). Mundos virtuales y avatares como nuevas formas educativas. Historia y Comunicación Social, 18, 469-479. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44262.
Rodríguez-Echavarria, K. y Wieneke, L. (2016). Learning in Second Life. In R. Reynolds, Museums and Design Education: Looking to Learn, Learning to See. Taylor & Francis Group.
Rusu, C., Muñoz, R., Roncagliolo, S., Rudloff, S., Rusu, V. y Figueroa, A. (2011). Usability heuristics for virtual worlds. In Proceedings of the Third International Conference on Advances in Future Internet (pp. 16-19). IARIA, Costa Azul, Francia.
Sánchez-Vallejo, M. A. (2021). Facebook cambia el nombre de su matriz por Meta en medio de una grave crisis de reputación. El País. https://bit.ly/3kjxZU4
Schroeder, R. (2008). Defining virtual worlds and virtual environments. Journal of Virtual Worlds Research, 1(1), 1-3. https://doi.org/10.4101/jvwr.v1i1.294.
Shen, X., y Shirmohammadi, S. (2008) Telepresence. In B. Furht, (eds), Encyclopedia of Multimedia. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-78414-4_229.
Stake, R. E. (2020). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Steptoe, W., Julier, S., y Steed, A. (2014). Presence and discernability in conventional and non-photorealistic immersive augmented reality. In 2014 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR) (pp. 213-218). IEEE. https://doi.org/10.1109/ISMAR.2014.6948430.
Sutcliffe, A. y Gault, B. (2004). Heuristic evaluation of virtual reality applications. Interacting with computers, 16(4), 831-849. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2004.05.001.
Van-Dijck, J. (2019). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores.
Vilanova, N. y Ortega, I. (2017). Generación Z: Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.
Yin, R. K. (2017). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Sage Publicaciones.
Martín Ramallal, P., Sabater-Wasaldúa, J., & Ruiz-Mondaza, M. (2022). Metaverses and Virtual Worlds, an Alternative to Knowledge Transfer: The OFFF-2020 Case. Fonseca, Journal of Communication, (24), 87–107. https://doi.org/10.14201/fjc.28287
Downloads
Download data is not yet available.
+
−