Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Organizational Communication and Digital Reputation in Private Organizations and the Third Ssector of Mexico and Spain

Abstract

Corporate reputation is a fundamental intangible resource for any type of organization to establish bonds of trust with their audiences. Its management must be distributed into different spaces, with strategies and communication tools according to the audiences’ requirements. Due to the emergence of internet, online reputation has appeared as an important space for corporate reputation management, introducing new challenges to the organizations in their digital communication. For this reason, this research is focused on the evaluation of digital reputation in private and Third Sec-tor organizations from Mexico and Spain on their social network Facebook, with the purpose of comparing which one carries out better organizational communication management among these two sectors and countries. The research was performed using a quantitative content analysis in a 200-organization sample. The main findings were that private and Third Sector organizations from Mexico and Spain present important challenges in their online reputation management on their social network Facebook.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aránzazu, F. G. (2016). Conceptualización de la Reputación Corporativa. Nuevo enfoque y propuesta. 130-137.

Ahearne, M., C. Bhattacharya y T. Gruen (2005). Antecedents and Consequences of Customer-Company Identification: Expanding the Role of Relationship Marketing. Journal of Applied Psychology, 90 (3), 574-585.

Arévalo, M. R., & Ortiz, R. H. (2018). Comparativo de modelos de relaciones públicas en organizaciones del tercer sector de México, Chile, Inglaterra y España. Revista Internacional de Relaciones Públicas, VIII(15), 85-106. Obtenido de http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-15-2018-06-85-106

Balmer, J. (1995). Corporate Identity: the Power and the Paradox. Design Management Journal, invierno, 39-44.

Bromley, D. (2000). Psychological Aspects of Corporate Identity, Image and Reputation. Corporate associations and consumer product responses. Journal of Marketing, 61, 68-84.

Barquero, C. J. (2010). Liderazgo y reputación. Barcelona: Profit.

Benítez, E. L. (2016). Análisis entre la recomendación entre iguales en la reputación online de las organizaciones. El profesional de la información, 24(4), 652-660. doi:http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.jul.15

Capriotti, P. (2015). Fundamentos de la reputación mediática. Obtenido de mainmedia: http://www.bidireccional.net/Blog/WhitepaperRMEsp.pdf

Carreras, E., Álloza, Á., & Cabrera, A. (2013). Reputación Corporativa. Madrid: LID.

Carrió, S. M. (2013). Gestión de la Reputación Corporativa. Barcelona: Llorenc Rubio.

Costa, C. V. (2019). Comunicación de crisis, redes y reputación corporativa. Madrid: ESIC.

Del Fresno, M. (2012). El consumidor Social: reputación online y social media. Barcelona: UOC.

Del Santo, O. (2011). Reputación online. España: Creative Commons 3.0.

Ferruz, G. S. (2018). Reputación corporativa. Estudio del concepto y las metodologías para su medición: propuesta de un concepto y metodología de consenso. Tesis. Madrid.

Fombrum, C. y M. Shanley (1990). What´s in a Name Reputation building and corporate Strategy. Academy of Management Journal, 33 (2), junio, 233-258.

Fondevila, G. J., Del Olmo, A. J., & Bravo, N. V. (2012). Presencia y reputación digital en social media: comparativa en el sector de la moda. Fonseca Journal of Communication(5), 90-113. Obtenido de https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12080

Gregorio, D. C. (2008). Reputación empresarial y ventaja competitiva. Madrid: ESIC.

Hannington, T. (2006). Cómo medir y gestionar la reputación de su empresa. España: Deusto.

Kripperdorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós comunicación.

Leiva, A. J. (2012). Gestión de la reputación online. Barcelona: UOC.

Mir, P. (2016). Reputación de marcas y social media. Pamplona: Eunsa.

Pursals, C. (2015). La reputación de marca. Barcelona: UOC.

Pursals, P. C. (2015). Reputación y fundaciones: claves para su transparencia en el siglo XXI. Barcelona: UOC.

Ramos, J. (2012). Gestión de la reputación online claves y estrategias. España: Xin Xii.

Robles, L. C. (2019). La reputación y la legitimidad como bienes intangibles en el sector público. España: Mc Grw Hill.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Baptista, L. M. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Timoteo, J. (2015). La explosión inducida de los intangibles. En J. Timoteo, G. Matías, E. Buxaderas, & S. Ferruz, Los intangibles en el valor de las empresas: El negocio de Fausto (págs. 53-90). España: Diaz de Santos.

Valbuena, C. R. (2017). Ciencia pura: Lógica de procedimientos y razonamientos científicos. Venezuela: Maracaibo.

Vaquero, C. A. (2012). La reputación online en el marco de la comunicación corporativa. Una visión sobre la investigación de tendencias y perspectivas profesionales. Ad Comunica Revista de Estrategias, Tendencias e innovación en comunicación(3), 49-63. doi:DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.4

Vela, M. (2016). Marketing y Reputación. Lima: Planeta.

Villafañe, J. (2004). La buena reputación: Claves del valor intangible de las empresas. Madrid: Pirámide.

Villafañe, J. (2005). La gestión de los intangibles empresariales. Comunicação e Sociedade, 8, 101-113.

Villafañe, J. (2013). La buena empresa: propuesta para una teoría de la reputación corporativa. Pearson Educación: España.
Ortiz Rodríguez, H. (2020). Organizational Communication and Digital Reputation in Private Organizations and the Third Ssector of Mexico and Spain. Fonseca, Journal of Communication, (20), 55–70. https://doi.org/10.14201/fjc202020125142

Downloads

Download data is not yet available.
+