Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Cine y mitología de los orígenes en el nacionalismo norteamericano: el último mohícano

Abstract

Cinema and nationalism show an interesting and ongoing relationship, especially through genres like epic, historical or adventure. We study in this article this relationship from the film "The Last of the Mohicans", directed by Michael Mann in 1992, which presents key elements for understanding the importance of the conformation of the myths about the origins of the American nation. The film, like the popular novel which it is based on, focuses on key aspects and periods of nationalist movements, in addition to fitting in with the cultural movement of Romanticism and its peculiar way of assessing the historical past and the origins of cultures and nations.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ADAMS, W. P. (1984): Los Estados Unidos de América. Madrid: Siglo XXI.

ASIMOV, I. (1982): El nacimiento de los Estados Unidos. 1763-1816. Madrid: Alianza.

CALVO, F. (1982): Ilustración y romanticismo. Barcelona : Gustavo Gili.

COOPER, J.F. (edición de Urbano Viñuela) (1997): El último mohicano. Madrid: Cátedra.

GUTIERREZ SAN MIGUEL, B. (ed.) (2002): Medios de comunicación y medio ambiente. Aquilafuente. Universidad de Salamanca

GUTIERREZ SAN MIGUEL, B. (2006): Teoría de la narración audiovisual.Madrid: Cátedra. Col Signo e Imagen

KOHN, H. (1966): El pensamiento nacionalista en Estados Unidos. Buenos Aires: Troquel.

RECALDE, J.R. (1982): La construcción de las naciones. Madrid: Siglo XXI.

VIÑUELA, U. (1997): “Introducción”, en El último mohicano. Madrid: Cátedra.
Menéndez Fernández, R. (2010). Cine y mitología de los orígenes en el nacionalismo norteamericano: el último mohícano. Fonseca, Journal of Communication, (1), 151–186. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12883

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+