Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

From the coexistence of representation models to the crystallization of a new model: The Rear Window

Abstract

Noël Burch stablished the basis for the systematization of the different models of cinematographic representation. The essential focus of his arguments, which were exposed in The skylight of infinity, is that the different models of representation are distinguished by the position of the viewer on the narration. Taking in account this starting point, Burch identifies two models: the Primitive Model of Representation (PMR), governed by a frontal glance which is out of the narrative world, and the Institutional Model of Representation (IMR) characterized by the ubiquity of a glance which is interior to that world. Starting by this methological consideration of study, this article traces the coexistence of both models in Alfred Hitchcock's Rear Window; specifically how they cohabited and how they both were articulated in the filmic text. So as the crystallization of a third model characterized by an independent glance which is connected to the camera.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Albèra, François (1996): Los formalistas rusos y el cine. Paris: Nathan.

Alberich, Enrique (1987): Alfred Hitchcock. El poder de la imagen. Barcelona:Libros Dirigido.

Altman, Rick (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós Comunicación.

Bazin, André (1990): ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Bordwell, David (1995): La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Bordwell, David y Thomson, Kristin (1995): El arte cinematográfico. Madrid: Paidós Comunicación.

Burch, Noël (1987): El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.

Castro de Paz, José Luis (2000): Alfred Hitchcock. Madrid: Cátedra.

Comolli, Jean-Louis (2010): “¿Inventar el cine?”. En Comolli, Jean-Louis: Cine contra espectáculo seguido de Técnica e Ideología (1971-1972). Buenos Aires: Manantial.

Conrad, Peter (2003): Los asesinatos de Hitchcock. Madrid: Turner.Ideología

González Requena, Jesús (1989): “Viendo Mirar (La mirada y el punto de vista en el cine de Hitchcock)”. En Luengos, Javier (coordinación): Alfred Hitchcock.Oviedo: Caja de Ahorros de Asturias.

Gubern, Román y Prats, Joan (1979): Las raíces del miedo. Barcelona:Tusquets.

Gunning, Tom (2006): “Cine de atracciones. El cine de los comienzos, su espectador y la vanguardia”. En Strauven, Wanda (edición): Cinema of Attractions Reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Marzal, José Javier (1998): David Wark Griffith. Madrid: Cátedra.

Mitry, Jean (1978): Estética y psicología del cine. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

Sánchez-Escalonilla, Antonio (2001): Estrategias de guión cinematográfico. Sánchez Sánchez, Francisco Manuel Barcelona: Ariel cine.

Saussure, Ferdinand de (1991): Curso de lingüística general. Madrid: Akal.

Tobías, Ronald B. (1999): El guión y la trama: fundamentos de la escritura dramática audiovisual. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Truffaut, François (1985): El cine según Hitchcock. Madrid: Alianza.
Sánchez Sánchez, F. M. (2014). From the coexistence of representation models to the crystallization of a new model: The Rear Window. Fonseca, Journal of Communication, 9(9), 175–206. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12236

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Manuel Sánchez Sánchez

,
Universidad de Córdoba
Licenciado en Historia del Arte por la Universidad de Córdoba – Doctorando en Patrimonio en la Universidad de Córdoba
+