El universo plástico y sensorial de la mano (Wong Kar Wai, 2004)
Abstract In this article, we show how Wong Kar Wai, heir to a filmography closely linked to cinematographic modernity, explores themes such as loneliness, melancholy, or self-absorption in his short film The Hand (2004). These themes, together with his study of geometry, saturated colours and pictorial qualities through the prism of metaphysical realism, give rise to purely optical, sonorous and tactile situations. In this way, the Chinese film director reveals, through the presence of a body fragment and metonymy, the colourful and sonorous textures that form the sensory-motor spaces of the underworld in which the story is set
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aumont, Jacques y Marie, Michel (1988): L’analyse des films. Paris: Nathan.
Bakhtin, Mikhail (1981): The Dialogical Imagination. Austin: University of Texas
Press.
Deluze, Gilles (1996): La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
Genette, Gérard (1989): Palimpsestos, Madrid: Taurus.
Gómez Tarín, Francisco Javier (2008): Grietas en el espacio-tiempo. Madrid:
Akal.
Heredero, Carlos (2002): La herida del tiempo. El cine de Won Kar Wai.
Valladolid: 47ª Semana Internacional de Cine de Valladolid.
Melendo, Ana (2010): Antonioni: Un compromiso ético y estético. Córdoba:
Filmoteca de Andalucía y Consejería de Cultura.
Metz, Christian (1973): Lenguaje y cine. Barcelona: Planeta.
Riffaterre, Michael (1979) : La production du Texte. París: Seuil.
Talens, Jenaro y Zunzunegui, Santos (1998): “Introducción: por una verdadera
historia del cine”. En Historia General del Cine, Vol. I. Madrid: Cátedra.
Tassone, Aldo (2005): Los films de Michelangelo Antonioni. Un poeta de la
visión. A Coruña: Fluir Ediciones.
Zunzunegui, Santos (2007): “Tres tristes tópicos”. En Marzal, Javier y Gómez
Tarín, Francisco Javier (Ed), Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo
S.A.
Zunzunegui, Santos (2009): “Del mármol al celuloide”. En Cahiers du cinema
(España) Nº 21, Marzo, Madrid: Ediciones Caimán.
Bakhtin, Mikhail (1981): The Dialogical Imagination. Austin: University of Texas
Press.
Deluze, Gilles (1996): La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
Genette, Gérard (1989): Palimpsestos, Madrid: Taurus.
Gómez Tarín, Francisco Javier (2008): Grietas en el espacio-tiempo. Madrid:
Akal.
Heredero, Carlos (2002): La herida del tiempo. El cine de Won Kar Wai.
Valladolid: 47ª Semana Internacional de Cine de Valladolid.
Melendo, Ana (2010): Antonioni: Un compromiso ético y estético. Córdoba:
Filmoteca de Andalucía y Consejería de Cultura.
Metz, Christian (1973): Lenguaje y cine. Barcelona: Planeta.
Riffaterre, Michael (1979) : La production du Texte. París: Seuil.
Talens, Jenaro y Zunzunegui, Santos (1998): “Introducción: por una verdadera
historia del cine”. En Historia General del Cine, Vol. I. Madrid: Cátedra.
Tassone, Aldo (2005): Los films de Michelangelo Antonioni. Un poeta de la
visión. A Coruña: Fluir Ediciones.
Zunzunegui, Santos (2007): “Tres tristes tópicos”. En Marzal, Javier y Gómez
Tarín, Francisco Javier (Ed), Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo
S.A.
Zunzunegui, Santos (2009): “Del mármol al celuloide”. En Cahiers du cinema
(España) Nº 21, Marzo, Madrid: Ediciones Caimán.
Melendo Cruz, A. (2012). El universo plástico y sensorial de la mano (Wong Kar Wai, 2004). Fonseca, Journal of Communication, 4(4), 119–138. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12058
Downloads
Download data is not yet available.
+
−