Practice of teaching innovation: Read and un-pathologize yourself

  • Claudia Torres Montesinos
    Universidad Técnica Particular de Loja ctorres[at]utpl.edu.ec
  • Eugenio Fabián Macas Ordóñez
    Universidad Técnica Particular de Loja

Abstract

The project seeks to develop new learning strategies on psychopathology, through literary texts (novels). The participants were 58 students of the subjet “Psychopathology II”, corresponding to fifth cycle of Psychological Degree from Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Through project-based learning (PBL) and collaborative learning (CA), several topics were addressed: autism, psychosis, obsessive-compulsive disorder (OCD), pedophilia and dissociative identity, Subsequently an audiovisual material was developed to psychoeducate the population on the psychopathological behavior, a well as preventing the problems arising from unknowledge. The results show that through this educational practice the understanding of the different mental disorders is strengthened as well as student's satisfaction with learning.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Baños J. ¿Cuál debe ser el grosor del escudo? La enseñanza de las sutilezas de la relación médico-paciente mediante obras literarias y películas comerciales. Rev Med Cine 2007; 3(4): 159-65.
Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/es/revista-medicina-cine/91-vol3/num414/502-icual-debe-ser-el-grosor-del-escudo-la-ensenanza-de-las-sutilezas-de-la-relacion-medico-paciente-mediante-obras-literarias-y-peliculas-comerciales-en-scribd

Coll C, Majós M, Teresa M, Onrubia J. Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio-cultural. REDIE 2008; 10(1): 1-18.
Disponible en: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/177/848

Fullan M, Stiegelbauer S. The New Meaning of Educational Change. London: Casell; 1991.

González, D. La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de Psicología. RIE 2006; 40(1):2-17.
Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2098498

Hidalgo A, Gonzales M, Cantabrana B. Literatura y enseñanza de la medicina. Un ejercicio docente. Rev Med Cine 2018; 14(3):199-208.
Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/19093/19196

Loscos J, Baños JE, Loscos F, De la Cámara J. Medicina, Cine y Literatura: una experiencia docente en la Universitat Autónoma de Barcelona. Rev Med Cine 2006; 2(4):138-42.
Disponible en: http://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/195/354

Palacios S. El cine y la literatura de ciencia ficción como herramientas didácticas en la enseñanza de la física: una experiencia en el aula. REurEDC 2007; 4(1): 106-22.
Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3836

Pérez M. Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus 2008; 14(28): 158-80.
Disponible en: http://datateca.unad.edu.co/contenidos/90130/APREND_BP_MALDONADO.pdf

Salinas J, Castillo P, Benito B, Cebreiro B, Castaño C, Cabero J, Martínez F. Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía; 2008. Disponible en: http://gte.uib.es/pape/gte/sites/gte.uib.es.pape.gte/files/innovac_tic_salinas1.pdf

Zuñiga F. Aprendizaje colaborativo en la formación Universitaria de Pregrado. Revista de Psicología UVM, 2013; 2(4): 109-42.
Disponible en: http://sitios.uvm.cl/revistapsicologia/revista-detalle.php/4/25/contenido/aprendizajecolaborativo-en-la-formacion-universitaria-de-pregrado
Torres Montesinos, C., & Macas Ordóñez, E. F. (2019). Practice of teaching innovation: Read and un-pathologize yourself. Journal of Medicine and Movies, 15(1), 45–48. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/rmc.20239

Downloads

Download data is not yet available.
+