«Love and Other Drugs»: A film with a significant number of resources for training in pharmacology and therapeutics
Abstract The methods and results of a practical exercise based on the movie Love and Other Drugs (2010) by Edward Zwick are presented. The exercise was part of the teaching activities in General Pharmacology, in the third year of the medicine degree. The teaching objectives included to perceive different views on the use of drugs (marketer/prescriber/ patient/society), to obtain critical opinions on promotional activities and to get familiar with the ethical codes controlling advertising activities. Two sessions of 2.5 hours were done, separated by two weeks. During the first one the activity was introduced and organized, and the film was viewed. During the second session the students exposed and discussed work which had been prepared guided by a number of specific questions. The resources present in the film were an excellent vehicle for establishing a strong interaction with students, to guide reflections on the importance of drugs in society, to address the need for ethical codes, the differences between licensed indication and off-label use, and to emphasise the use of the SmPC as key reference information. In conclusion, the exercise served to provide students some tools for ethical consideration on their future responsibilities as decision makers in drug prescribing.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Amor y otras drogas. MEDYCINE [Internet]. 9 de abril de 2011 [Consultado el 23 de julio de 2011]. Disponible en: http://medicinaycine.blogspot.com.es/ 2011/04/ amor-y-otras-drogas.html
Baños JE, Aramburu JF,. Sentí M. Biocinema: La experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [Internet]. 2005; 1:42-46. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/dmdocuments/biocinema_ esp.pdf
Baños JE, Bosch F, Pérez J, Farré M. Al cruzar el límite/ Extreme Measures: cine, principios bioéticos e investigación clínica. Rev Med Cine [Internet]. 2011; 7(3-4): 95-99. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol7/ num3/660
Camarasa J, Escubedo, Pubill D. Farmacocinema: aprender farmacología a través del cine. Edusfarm [Internet]. 2007; Número 2. [consultado el 18 de septiembre de 2012]. Disponible en: http://www.publicacions.ub.edu/revistes/edusfarm1
Código Español de Buenas Prácticas de Promoción de Medicamentos y de Interrelación de la Industria Farmacéutica con los Profesionales Sanitarios. Farmaindustria 2010. [Consultado el 11 de octubre de 2012]. Disponible en: http://www.autocontrol.es/pdfs/pdfs_codigos/farma_1067.pdf
Darbyshire D, Baker P. El cine en la formación médica. ¿Ha tenido acogida? Rev Med Cine [Internet]. 2011; 7(1): 8-14. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol7/num1/624
Farré M, Bosch F, Roset PN, Baños, JE. Putting clinical pharmacology in context: The use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004;44:30-36.
http://dx.doi.org/10.1177/0091270003260679
Real Decreto 1416/1994, de 25 de junio, por el que se regula la publicidad de los medicamentos de uso humano. Boletín Oficial del Estado 1994; 180(29 julio): 2219. Disponible en: http://www.pnsd.msc.es/Categoria2/legisla/pdf/115.pdf
Reidy J. Hard Sell: The Evolution of a Viagra Salesman. Kansas City (Mo): Andrews McMeel Publishing; 2005.
Revista de Medicina y Cine [Internet]. [consultado el 6 de octubre de 2012]. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/
Baños JE, Aramburu JF,. Sentí M. Biocinema: La experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [Internet]. 2005; 1:42-46. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/dmdocuments/biocinema_ esp.pdf
Baños JE, Bosch F, Pérez J, Farré M. Al cruzar el límite/ Extreme Measures: cine, principios bioéticos e investigación clínica. Rev Med Cine [Internet]. 2011; 7(3-4): 95-99. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol7/ num3/660
Camarasa J, Escubedo, Pubill D. Farmacocinema: aprender farmacología a través del cine. Edusfarm [Internet]. 2007; Número 2. [consultado el 18 de septiembre de 2012]. Disponible en: http://www.publicacions.ub.edu/revistes/edusfarm1
Código Español de Buenas Prácticas de Promoción de Medicamentos y de Interrelación de la Industria Farmacéutica con los Profesionales Sanitarios. Farmaindustria 2010. [Consultado el 11 de octubre de 2012]. Disponible en: http://www.autocontrol.es/pdfs/pdfs_codigos/farma_1067.pdf
Darbyshire D, Baker P. El cine en la formación médica. ¿Ha tenido acogida? Rev Med Cine [Internet]. 2011; 7(1): 8-14. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol7/num1/624
Farré M, Bosch F, Roset PN, Baños, JE. Putting clinical pharmacology in context: The use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004;44:30-36.
http://dx.doi.org/10.1177/0091270003260679
Real Decreto 1416/1994, de 25 de junio, por el que se regula la publicidad de los medicamentos de uso humano. Boletín Oficial del Estado 1994; 180(29 julio): 2219. Disponible en: http://www.pnsd.msc.es/Categoria2/legisla/pdf/115.pdf
Reidy J. Hard Sell: The Evolution of a Viagra Salesman. Kansas City (Mo): Andrews McMeel Publishing; 2005.
Revista de Medicina y Cine [Internet]. [consultado el 6 de octubre de 2012]. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/
Hernández-López, C., Pontes-García, C., Vilardell Murillo, D., Queralt Gorgastorner, M., & Delgadillo-Duarte, J. (2013). «Love and Other Drugs»: A film with a significant number of resources for training in pharmacology and therapeutics. Journal of Medicine and Movies, 9(2), 53–59. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13664
Downloads
Download data is not yet available.
+
−